Lesing og skolebiblioteket

"Å finne en bok som er moro å lese, er som å få en god venn. Den som tidlig lærer å bli glad i å lese, har vennskap for resten av livet".

~ Anne Aaneland Olsen ~
(elev ved Lovisenlund 1952-59, og tidligere bibliotekar ved skolen)

Biblioteket er skolens hjerte

Skolebiblioteket ligger sentralt i bygget og er lett tilgjengelig for alle som vil besøke det.

Alle elever er innom biblioteket jevnlig. Der leser elevene selv, blir lest for av en voksen, og finner bøker som de låner.

Alle barn liker å bli lest for. Da har man gode opplevelser sammen, kan dele sorger og gleder og se fram til neste lesestund der man får vite hvordan historien i boken utvikler seg, og til syvende og sist -  hvordan alt ender.

Bokhyllene er fulle av bøker. Man kan se på noen av bøkene at de er godt slitt, og disse står sammen med ganske nye bøker som fremdeles er stive i permene. På biblioteket forsøker vi til enhver tid at det skal være noe for alle.

Skolebibliotekets formål

Vi vil gjerne at biblioteket skal være et redskap for:

- lesestimulering med rett bok til rett elev
  arbeid med lese- og læringsstrategier for å gi bedre leseforståelse i alle fag
- samarbeid mellom skole - hjem

Vi ønsker også å ta i bruke flere tekniske medier som speiler elevenes nåtid.

Vi vil at skolebiblioteket skal være en del av elevenes skolehverdag.

Lånekort
Alle elever ved skolene i Kristiansand får lånekort. Dette er et nasjonalt lånekort som også kan brukes ved alle offentlige biblioteker i Norge (foresatte kan reserve seg mot dette). Hvis eleven mister kortet, må dette meldes så snart som mulig slik at det kan bestilles et nytt. For å finne ut hva du har lånt, må du logge deg inn lånekortnummeret og pinkode på https://krsbib.no/.

Bibliotekprosjekter

Hvert år arrangerer skolebibliotekaren lesestimulerende tiltak med høytlesingsuke og markering av Verdens bokdag.

I høytlesingsuken er elevene delt inn i eksempelvis 1.- 4. trinn og 5. - 7. trinn, der trinnene er blandet innenfor disse inndelingene. Elevene velger bøker individuelt fra et utvalg bøker, og blandes så med de andre elevene som har gjort samme bokvalg. Gjennom høytlesingsuken er målet at elevene skal få en fellesskapsopplevelse der boken forener interesser på tvers av alder.

I tillegg har skolebiblioteket en rolle i å formidle nynorsktilbud, og i å formidle nasjonale og lokale lesekampanjer.

Bokhyllene venter på besøk

Når elevene har lest selv eller blitt lest for på biblioteket, finner de gjerne en eller flere bøker de kan låne med seg.

Alle elever har en hyllebok i basen som de leser under «Lesekvart», eller når det ellers passer inn i skolehverdagen. Denne kan lånes på biblioteket, eller på trinnbiblioteket.

Elevene kan også låne med seg bøker hjem, eller de kan bruke lånekortet de har fått via Kristiansand folkebibliotek til å låne bøker der. De aller fleste bøkene som finnes på skolebiblioteket finnes også på folkebiblioteket. Dersom ønsket bok mangler i skolebiblioteket, kan skolebibliotekaren se om det er mulig å låne den på folkebiblioteket.

Bøkene er sortert i ulike sjangre etter aldersnivå og tema. Dette kan være

billedbøker
lettlest
fantasy
spenning
sport
historiske bøker
fagbøker
m.m.

Dersom elever har lyst på en god leseopplevelse der andre leser, kan de låne lydbøker. Noen av lydbøkene finnes også i papirutgave.

Et bibliotek for bibliotekene - DFB - det selvsagte sted å oppsøke for å få tak i morsmålslitteratur på det flerkulturelle området.

KLIKK HER for å komme til DFB.

Bibliotekassistentene gjør et viktig arbeid

På Lovisenlund skole har vi bibliotekassistenter fra 6. trinn som hjelper til med ulike oppgaver. De

- tar seg av innlevering av bøker
- leter etter bortkomne bøker
- rydder
- lager konkurranser
- presenterer bøker samt gjør andre viktige oppgaver.

De lærer hvordan man sorterer, rydder, leter og finner!

Bøkenes korte eller lange liv

Det er mange nye bøker som venter på å bli presentert og lånt av mange gutter og jenter.

Tenk om noen av disse bøkene kunne fortelle sin historie om alle som har lest den?

Kanskje den er litt gammel, trett og sliten av å bli lest, eller kanskje den er litt lei seg fordi den har stått i hyllen veldig lenge og ingen har sett den?

Kanskje den  er litt ensom fordi den har sett at naboboken nesten aldri kommer på plass ved siden av seg  i hyllen fordi den alltid blir lånt ut?

Kanskje du kunne lage en bok om boken?

Skolebiblioteket skal være en oase for ro og hvile der alle kan komme og ha en fin lesestund alene eller sammen med andre.

På skolebiblioteket hviler kroppen slik at hodet kan være i fred og bli fylt av leseglede med mange gode opplevelser!

GOD BOK!

Foto Anne-Lise Stangenes