Meny
Velg Forside
1. trinn
2. trinn
3. trinn
4. trinn
5. trinn
6. trinn
7. trinn
Artikkel
Agder naturmuseum og botaniske hage
Agder naturmuseum og botaniske hage
Besøksadresse - Marcus Thranesgate 20, 4630 Kristiansand Postadresse - Postboks 4, 4685 Nodeland
Telefon: +47 38 10 79 60 Send oss e-post
Rektor: Stig Atter
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juli 2021><<
juli 2021
mtotfls
28293001020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
Skolestart 2021
20.08.2021 kl 08:30
00
dager
:
00
timer
:
00
min
:
00
sec
Velkommen til skoleåret 21/22
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
På kurs med "La humla suse" - Sabima

La Humla Suse (LHS) og Samarbeidsrådet for biologisk mangfold (SABIMA) holdt kurs om humler for lærere i grunnskolen tirsdag 9. juni. Kurset var for en stor del praktisk rettet med utendørsundervisning. Noen av de beste humleekspertene i landet bidro, i tillegg til instruktørene Sondre Dahle og Adrian Rasmussen fra La Humla Suse. Kurset ble holdt på Agder Naturmuseum og Botaniske Hage i Kristiansand, og fra Lovisenlund skole var Tiril Flesvig og Anne-Lise Stangenes kursdeltakere.

Foto: Tiril Flesvig, Beate S. Johansen og Anne-Lise Stangenes

 

Kurset startet opp med informasjon om humlers forekomst og biologi/økologi. Deretter fikk vi innblikk i humlebestanden i Norge og på Sørlandet, særlig i Kristiansand. Hvorfor humler er så viktige for oss mennesker og for naturen fikk vi også kunnskap om. I tillegg fikk vi informasjon om hva det er som truer humlene, og hvordan vi kan bidra til å hjelpe dem.

I Norge finnes 35 humlearter, hvorav 18 arter er observert i Kristiansand. Humlene er tilpasset vårt kjølige klima, og kan fly i 0ºC, selv i lett sludd. 6 humlearter er rødlista i Norge, som truede arter. Den mest truede kløverhumla ble det kun observert 3 stk. av i 2014, mens det totalt skal finnes omlag 250 stk. i hele landet. Vi ble derfor oppfordret til å både fotografere den og melde fra til NINA (Norsk Institutt for Naturforskning) dersom vi er så heldige å observere den.

 

For å hjelpe humlene er det flere tiltak vi kan gjennomføre:

- lære elevene om humler og andre pollinerende insekter

- etablere blomsterenger; så blomsterfrø i stedet for gressfrø

- plante humlevennlige planter i hager og bed

- bygge og sette ut humlekasser

- arbeide med humler som del av "Grønt flagg" på skolen

- etablere blomstereng på skolen i samarbeide med FAU og Agder naturmuseum og botaniske hage

 

Etter teoretisk del og lunsj, bar det ut i felten. Med håv, samleglass, lupe, kamera, våre egne notater, og en journalist fra Fædrelandsvennen på slep, bar det ut til naturmuseets egen blomstereng. Den er etablert på utsiden av selve hovedporten, og etter avtale med veivesenet skal den få stå slik den er uten å bli klippet. Her lød de første ivrige ropene da humlene fant veien inn i håvene, noe som bød på enkelte utfordringer ift. teknikk. Etterhvert artsbestemte vi humler både ved blomsterenga, tusenårshagen og ved dammen inne i selve parkområdet på museet. Det var virkelig spennende å se om vi klarte å artsbestemme dem utfra tegningene vi tidligere hadde laget av de mest vanlige humlene. Også villbier og honningbier ble observert underveis.

At dette er spennende også for oss voksne, fikk vi enda en erfaring med da museets zoolog; Beate S. Johansen skulle åpne ei humlekasse som var satt ut i museets uteområde flere uker før kursdagen. Idet Beate lirket av lokket, hørtes plutselig et gledeshyl da ei lita mus hoppet ut av kassa og pilte avgårde i gresset. Å få ei mus i humlekassa er et positivt tegn, også for humlene i ettertid. Lukten av mus, musepels og muselort i humlekassa kan tiltrekke seg humler, og føre til stor trivsel og en stor koloni i kassa etterhvert. Akkurat på kursdagen var det altså ingen humler å spore i kassa, men med muselukten sittende igjen, kan det fort bli til en zummende humlebolig..

Etter givende timer ute, der vi var så heldige å få artsbestemt alle de vanligste humleartene, bar det inn til "eksamen". Nå gjaldt det å vise hva vi hadde lært gjennom dagen. Både Tiril og jeg besto med glans, og fikk utdelt humlesertifikat som forteller at vi kan de fem vanligste humleartene, vi kjenner til gode humleblomster vår, forsommer og sensommer, og vi kjenner til de vanligste årsakene til hva som er humlenes største trussel i dag m.m.

Nå gleder vi oss til å bringe vår nyvunnede kunnskap; både teoretisk og praktisk - ut til våre kolleger, og deretter til skolens elever. I læreplanen står nemlig følgende:


Kompetansemål for opplæringen i naturfag etter 7. trinn

- planlegge og gjennomføre undersøkelser i minst ett naturområde, registrere observasjoner og systematisere resultatene

- beskrive kjennetegn på noen plante-, sopp- og dyrearter og ordne dem systematisk

- samtale om hvorfor det i naturvitenskapen er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater

- bruke digitale hjelpemidler til å registrere, bearbeide og publisere data fra eksperimentelt arbeid og feltarbeid

 

Mer informasjon kan du bl.a. finne hos La Humla Suse, NINA (Norsk Institutt for Naturforskning), Artsdatabanken, eller hva med å se en film om humler eller bier fra "Ut i naturen" på NRK?

 

 

Kursplan, artsnøkkel og "Humlenes blomsterbok". Foto: A-LS
Vi lagde vår egen artsnøkkel over de seks vanligste humleartene. Foto: TF
Tirl (t.v) og Anne-Lise (t.h) er ivrige på kurs. Foto: BSJ
Museets egen blomstereng. Foto: TF
Anne-Lise tester håven og ser om det blir humlefangst. Foto: TF
Vi lytter og lærer. Foto: TF
Tiril fotograferer humler. Foto: A-LS
Med full pollenkurv på beina. Foto: A-LS
Sondre Dahle fra "La Humla Suse" informerer. Foto: A-LS
Et flott eksemplar av ei hagehumle. Foto: TF
Foto: TF
Beate åpner museets humlekasse, og alle venter spent. Er det humler i kassa? Foto: A-LS
Ei lita mus piler ut i gresset, og borte ble den. Foto: A-LS
Beate viser innholdet i humlekassa. Foto: A-LS
Vi har fått utdelt humlesertifikat og humleplakat. Foto: TF
Faksimile fra Fædrelandsvennen 11. juni 2015 (Lars Hollerud)