Publisert: 18. desember 2022 | Sist endret: aldri | Forfatter: Hanne Storsve / A-LS

Hva er SFO?

Alle barn i SFO skal oppleve respekt, tillit og likeverdighet.

Skolefritidsordning (SFO) er et frivillig, kommunalt tilbud om barnepass for elever fra første til fjerde årstrinn i barneskolen i Norge. Barn med spesielle behov har plass frem til 7. klasse. Hver kommune har sin egen skolefritidsordning.

Rundskriv fra departementet om SFO (F-16-98) "Omsorg, lek, kulturaktiviteter og sosial læring skal danne kjernen i innholdet i sfo. Aktivitetene bør omfatte lek ute og inne, lesing, spill, samtaler og spontane aktiviteter. I tillegg kommer aktiviteter som er tilrettelagt av personalet."

I Kristiansand kommune skal SFO være et pedagogisk tilbud for elever på 1.-4. trinn i tilknytning til undervisningstiden. SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå, og interesser hos barna. SFO skal gi barna omsorg og tilsyn.

Kristiansand kommune har bestemt at vi for tiden skal prioritere sunt kosthold, fysisk aktivitet og skapende barnestyrte uteaktiviteter. Kristiansand kommune har besluttet at det ved SFO skal være ansatt 1 assistent/fagarbeider per 15 barn. I tillegg skal hver SFO ha 1 SFO-leder som er pedagog.

Ved Lovisenlund SFO er det den frie leken som står i sentrum, samtidig som vi hver dag vil tilby forskjellige organiserte aktiviteter.

Stortingsmelding nr. 40 sier dette om lek: "Leken må være et sentralt element fordi den er en del av barnekulturen og vesentlig for barns utvikling og vekst. Gjennom leken bearbeider barna en større forståelse av seg selv og det samfunnet de skal vokse opp i. Denne formen for intellektuell, sosial og kulturell læring kan ikke erstattes av andre læringsformer. Leken er avhengig av at det finnes miljøer der barn selv har ansvar og deler på ledelse og på å innordne seg. Barna trenger tid og ro for å fordype seg i lek: Derfor er det viktig å finne en god balanse mellom tid for lek og andre virksomheter".

Gjennom leken får barn en særskilt mulighet til å lære seg å kommunisere og samhandle med andre. SFO blir dermed en viktig samlingsarena for utvikling av barns evne til positiv samhandling med jevnaldrende og voksne.

En overorganisert SFO-dag der alle barna blir presset med på aktivitet etter aktivitet etter en lang skoledag, kan barn oppleve som stressende og frustrerende. Først og fremst får barna tid til å leke på SFO. SFO skal ikke være en forlengelse av skoledagen. Det er et frivillig pedagogisk tilbud der lek og frie aktiviteter står sentralt. Gjennom frilek øver barna seg på å finne seg selv i samvær med andre etter en styrt skoledag. De får i leken prøvd ut ferdigheter, grenser og roller. Gjennom lek bearbeider barn inntrykk og problemer som det måtte møte i hverdagen. De voksne skal gi støtte og hjelp ved behov.

Det er også viktig å kjede seg litt av og til. Da øver man seg bl.a. i å vente på tur, og det senker stressnivået. En dag der de voksne styrer og bestemmer all aktivitet vil også hindre barna i å finne på ting selv/være kreative. Frilek betyr altså ikke at det ikke skjer noe, men er tvert imot en viktig del av fritiden. Barna lærer via lek, og vi hjelper dem i prosessen.

Photo by Esi Grünhagen at Pixabay