Publisert: 13. mars 2024 | Sist endret: 13. mars 2024 | Forfatter: Cecilia M. Johansen
Kartleggingsprøver 1. trinn
Hvorfor gjennomføres kartleggingsprøver
?
Elevene på 1. trinn skal gjennomføre
kartleggingsprøve i lesing og regning (grunnleggende ferdigheter). Prøven er
utarbeidet av utdanningsdirektoratet.
Formålet med
kartleggingsprøvene er å finne elever som trenger ekstra oppfølging i å utvikle
grunnleggende ferdigheter. Prøvene har en oppfølgingsgrense, og elever som
ligger under denne grensen er de som særlig trenger ekstra hjelp.
Informasjon om prøven- lesing
Kartleggingsprøven
i lesing på 1. trinn måler tre områder som er har innvirkning på elevenes
leseutvikling: Ordlesing, språkforståelse og leseforståelse (forståelse av
setninger).
Figuren viser de
områdene som prøven måler. Den viser også at disse områdene til sammen ikke
dekker alt som vi kaller lesing, men disse områdene er valgt fordi de gir mye
informasjon om eventuelle vansker med leseforståelse.
Informasjon om prøven- regning
Kartleggingsprøven
i regning måler elevenes kompetanse i regning i form av tre områder: Å telle,
tallforståelse og å regne med tall. Det er ingen skarp grense mellom disse
områdene. De er tett sammenflettet, overlapper og danner til sammen et viktig
grunnlag for å kunne utvikle en mer helhetlig matematisk kompetanse senere i
skoleløpet.
Resultater
I etterkant av prøven vil skolen kun få fram de
elevene som er i oppfølgingsområde. Her får vi vite hvilke områder de trenger
oppfølging. Skolen vil ta kontakt med hjemmene til de elever det gjelder
Eksempeloppgaver
Eksempeloppgaver 1. trinn
Ta kontakt med skolen hvis det er
noe dere lurer på
Mvh
Ledelsen ved Lovisenlund skole