Publisert: 13. mars 2024 | Sist endret: 13. mars 2024 | Forfatter: Cecilia M. Johansen

Kartleggingsprøver 1. trinn

Hvorfor gjennomføres kartleggingsprøver ?

Elevene på 1. trinn skal gjennomføre kartleggingsprøve i lesing og regning (grunnleggende ferdigheter). Prøven er utarbeidet av utdanningsdirektoratet.

Formålet med kartleggingsprøvene er å finne elever som trenger ekstra oppfølging i å utvikle grunnleggende ferdigheter. Prøvene har en oppfølgingsgrense, og elever som ligger under denne grensen er de som særlig trenger ekstra hjelp.

Informasjon om prøven- lesing
Kartleggingsprøven i lesing på 1. trinn måler tre områder som er har innvirkning på elevenes leseutvikling: Ordlesing, språkforståelse og leseforståelse (forståelse av setninger).
Figuren viser de områdene som prøven måler. Den viser også at disse områdene til sammen ikke dekker alt som vi kaller lesing, men disse områdene er valgt fordi de gir mye informasjon om eventuelle vansker med leseforståelse.

Informasjon om prøven- regning

Kartleggingsprøven i regning måler elevenes kompetanse i regning i form av tre områder: Å telle, tallforståelse og å regne med tall. Det er ingen skarp grense mellom disse områdene. De er tett sammenflettet, overlapper og danner til sammen et viktig grunnlag for å kunne utvikle en mer helhetlig matematisk kompetanse senere i skoleløpet.

Resultater
I etterkant av prøven vil skolen kun få fram de elevene som er i oppfølgingsområde. Her får vi vite hvilke områder de trenger oppfølging. Skolen vil ta kontakt med hjemmene til de elever det gjelder

Eksempeloppgaver

Eksempeloppgaver 1. trinn