Publisert: 18. oktober 2025 | Sist endret: 19. oktober 2025 | Forfatter: Anne-Lise Stangenes

Vi undrer oss i naturfagstimene

Fra skolestart og frem til nå har vi jobbet med blomstens oppbygning, pollinering, hypoteser og forsøk, fotosyntesen og klorofyll i naturfag.

I egen arbeidsbok med egen forside har vi illustrert og skrevet det vi har lært. Det startet med blomstens ulike deler og pollinering. Hvordan og hvor bær utviklet seg fra blomst til bær ble undersøkt, og vi koste oss med bær og vaniljesaus; Naturen gir og vi får

Vi gjorde forsøk med en tørket ert som ble lagt på en bomullsdott i en zippet plastpose; noen med lys og vann, lys uten vann, og i mørke med og uten vann. Vi lagde hypoteser og fulgte forsøket gjennom flere uker. Noen av hypotesene (hva vi trodde kom til å skje) stemte. Andre stemte ikke. Hva som skjer videre nå som spirene har blitt til planter som står i kopper med jord i både lys og mørke, gjenstår å se.

Idet løvet nå har høstfarger på har vi laget Høstvindu i basen vår, og vi har lært om fotosyntesen og om hva som skjer i plantene når klorofyllet "trekkes ned" i stammen. Vi vet noe om både oksygen (O2), karbondioksid (CO2), sollys, vann og produksjon av sukker. Det er spennende med kjemiske prosesser, noe vi skal jobbe mer med i naturfag fremover.

Det er gøy å undre seg...