Velg seksjon Framside
Telefon: 51742700 Faks: - Send e-post til oss
Redaktør: Katrine Fjelde Amdal
Skuleskyss

Elevar har rett til gratis skyss viss dei går på

• 1. årstrinn og bur minst 2 km frå skolen dei går på
  • 2.–10. årstrinn og bur minst 4 km frå skolen
  • skolevegen er særleg farleg eller vanskeleg, uavhengig av kor lang skolevegen er
  • dei må reise med båt

Elevar med funksjonsnedsetjingar har rett til gratis skyss til og frå skolen og skolefritidsordninga (SFO), dersom dei trenger det, uavhengig av avstanden.(Opplæringslova kapittel 7)

Bussregler for Tau skole

Det er mange elever ved Tau skole som bruker skoleskyss.  For at alle skal ha det godt på bussen, har vi laget noen regler:

• Du står stille og venter til bussen har stoppet helt opp og åpnet dørene før du går rolig mot bussen.
  • Ha busskortet klart når du går inn på bussen. (gjelder ikke elever som har transport mellom Tau og Bjørheimsbygd)
  • Still deg fint i kø, og vent til det er din tur.
  • Når du har funnet deg et sete, blir du sittende til bussen har stoppet der du skal av.  Du sitter selvsagt rett vei med hodet framover.
  • Sikkerhetsbeltet skal være på.
  • Ranselen har du på fanget eller foran føttene dine
  • Husk at bussjåføren skal ha ro under kjøringen.  Det er derfor viktig at du er rolig under kjøreturen, og at du sitter i kjøreretningen.
  • Reis deg ikke opp i bussen før den har stoppet på holdeplassen.
  • Du skal oppføre deg fint mot de andre på bussen.

Dersom reglene brytes, vil skolen ta kontakt med foresatte.