Velg seksjon Framside
Telefon: 51742700 Faks: - Send e-post til oss
Redaktør: Katrine Fjelde Amdal
Oppdatert smittevernveileder for barnetrinnet

Utdanningsdirektoratet har revidert smittevernveileder for barnetrinnet og vi har på grunnlag av denne utarbeidet beredskapsplan for rødt, gult og grønt nivå. Planen finner du som vedlegg til denne artikkelen, og  den vil også bli sendt som vedlegg på transponder.

Det overordnede målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har et begrenset antall kontakter og holder oversikt over disse.

De viktigste endringene er noen innstramminger og presisjoner på gult nivå og strengere retningslinjer for gruppestørrelser på rødt nivå.

Smittevernveilederen fra Udir kan du lese ved å åpne denne linken: Veileder om smittevern for skoletrinn 1–7 (udir.no)

Udir har også trafikklysmodell for SFO og dere som har barn i SFO vil få tilsendt egen info om dette.

Skolene i Strand er for tiden på gult nivå.

Minner om at terskelen for å være hjemme skal være lav: Elever og ansatte med nyoppståtte luftveissymptomer og/eller sykdomsfølelse skal ikke møte på skole eller SFO, selv om symptomene er milde. Testing anbefales. Se FHI sine nettsider. Elever og ansatte skal holde seg hjemme til allmenntilstanden er god. Elever og ansatte kan komme tilbake ved negativ test og om de føler seg friske og feberfrie.

Skolen får spørsmål om hvem barna kan være sammen med på fritiden. Vi oppfordrer til å følge nasjonale og lokale tiltak, og i denne fasen er det anbefalt å begrense nærkontakter. Elever kan ha bursdagsselskap for elevene i samme kohort og de kan ha besøk av / gå på besøk til flere i samme kohort. Dersom barna skal være sammen med barn fra andre kohorter anbefales det å følge nasjonale retningslinjer i forhold til nærkontakter for barn.