Velg seksjon Framside
Telefon: 51742700 Faks: - Send e-post til oss
Redaktør: Katrine Fjelde Amdal
SEPTEMBER NYTT 2021

Personalet i Tau SFO er veldig glad for å kunne starte SFO året på grønt nivå, og ordinær drift igjen - dette er noe vi har sett frem til lenge. Endelig kan barna i SFO få leke sammen på tvers av klassetrinn og ikke minst at foresatte kan få slippe inn i lokalene våre og dermed få et bedre innblikk i hvordan SFO hverdagen er.

I år har vi slått sammen 2. - 4. klassingene, og disse følges av en stab med faste voksne. 1. klassingene er for det meste for seg selv i SFO-tiden. Vi har gode erfaringer med å la 1. klassingene være for seg, dette bidrar til bl.a til at de blir raskere trygge i sine nye omgivelser. 6 åringene følges også daglig opp av en fast stab som de derfor vil bli godt kjent med. Dette er også med på å skape trygghet og forutsigbarhet.

NYE 1. KLASSINGER

Mottakelse og innkjøring av nye barn preger selvsagt oppstarten i august og september. Så langt har det meste gått over all forventning. Staben som er med 1. klassingene har fått et veldig godt inntrykk av dem. Vi opplever dem som åpne, tillitsfulle, hyggelige og svært positivt innstilte. Vi gir dem mye ros fordi de er flinke til å ta imot og følge beskjeder. Ikke nok med det, de har i rekordfart tilegnet seg våre daglige rutiner. Vi vil også fremheve at de besitter stor lekekompetanse og er veldig vennlige og hjelpsomme med hverandre. Staben er med andre ord svært imponerte av de nye 1. klassingene som har startet hos oss.

RAMMEPLAN FOR SFO

Vi har gjort noen justeringer angående dag- og ukeplanen etter oppstarten fordi vi har sett at dette har vært nødvendig. Den endelige versjonen ligger ute på vår hjemmeside. Den henger også på hovedinngansdøren til SFO-bygget. slik at foresatte vet hvor de kan hente barnet de ulike dagene og til bestemte klokkeslett. Faste dags- og ukeplan er med på å skape god struktur og forutsigbarhet overfor barna - noe som også er med på å skape trygghet og trivsel. En viktig føring for våre planer og arbeid er selvsagt den nye og nasjonale rammeplanen for skolefritidsordningen.

Hovedpunktene i rammeplanens verdigrunnlag er:

* Barndommens egenverdi

* Trygghet, omsorg og trivsel

* Mangfold og inkludering

* Demokrati og fellesskap

* Bærekraftig utvikling

Personalet har sett fram til at den nye rammeplanen kom, blant annet fordi den er med på å synliggjøre og løfte fram arbeidet vi gjør. Den stiller også krav og den har tydelige forventninger til oss som jobber i SFO -  dermed har vi hele tiden noe å strekke oss etter og gjør oss mer skjerpet. For staben i Tau SFO  er det veldig gledelig at vi også gjenkjenner mye av det rammeplanen fremhever som f. eks verdigrunnlaget,  læringssyn, lekens betydning, barndommens egenverdi og forståelsen av hva en skolefritidsordning bør og kan være.

Vi anser derfor rammeplanen litt som en indirekte anerkjennelse og bekreftelse på arbeidet som tidligere er blitt utført i Tau SFO - før rammeplanen kom nå i høst.

PÅMINNELSE!!

* Fristen for innlevering av påmelding til langdager i høstferien er 26. september. Vi tar ikke imot påmeldinger etter fristen, og påmelding ligger på vår hjemmeside.

* Lurt å abonnere på SFO nyheter. Da får dere mail hver gang vi legger ut info.

Vi ser frem til et spennende, lærerikt og ikke minst kjekt SFO år sammen med en feiende flott barnegruppe. og vi ønsker et godt og konstruktivt samarbeid med alle foresatte. Vi tar gjerne imot innspill fra dere.

Ha en fargerik høst :-)