Publisert: 14. september 2023 | Sist endret: 06. desember 2023 | Forfatter: Hans Georg Sollie

skoleGÅRDEN - glade dager!

På Dvergsnes, i Randesund, ligger det lille småbruket fra 1800-tallet, skjermet for seg selv i naturskjønne omgivelser like ved havet. Hånes skole har siden januar 2018 anvendt det pedagogiske uteskoletilbudet kalt "skoleGÅRDEN" for sine elever. Opplegget er for dem som trenger et tilbud om noe praktisk, noe ute, noe med dyr, noe sosialt. Det kan også være et tilbud for dem som er gode gruppemedlemmer rundt de elevene som har et sterkere behov.

På skoleGÅRDEN er fokuset sosiale og praktiske mestringsoppgaver knyttet til hverdagslige gjøremål på et småbruk. Det faglige og sosiale aspektet blir godt ivaretatt gjennom lystbetonte og varierte oppgaver. Det legges til rette for utvalgte og tilpassede kompetansemål på tvers av fag - noe som sikrer helhetlig og tverrfaglig opplæring. Elevene får blant annet innføring i oppgaver, som enkelt dyrestell, skogs- og hagearbeid og maritime innslag i skjærgården.