Meny
Velg seksjon Digital kompetanse
Besøksadresse Kjærholen 5 4316 SANDNES Telefon: 51 33 83 00 Send oss e-post
Postadresse Sandnes kommune, Smeaheia skole Postboks 583, 4302 Sandnes
Redaktør: Tor A. Isene
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<desember 2019><<
desember 2019
mtotfls
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
des
20
2019
Siste skoledag!
kl 8:00-12:00
des
21
2019
Juleferie
Flere dager. Slutter 01.01.2020
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma

Sammen med mange andre skoler over hele verden deltar vi på Kodetimen neste uke.

Kodetimen er en del av Hour of Code som er en verdensomspennende frivillig, digital dugnad for at barn skal kunne lære koding i skolen. I den nye læreplanen til høsten er koding og algoritmisk tenkning inne i flere av fagene, og dette både engasjerer og motiverer elevene våre. Vi skal kode med Sphero-baller, mus, og jobbe med å kode på maskinene. Eller kanskje noen rett og slett velger å kode hverandre gjennom å gi detaljerte instruksjoner? 

Tanken bak koding i skolen er å sette elevene i stand til å løse utfordringer gjennom trinnvise steg, stå i problemer, løse problemer, tenke logisk og ikke minst samarbeide. 

6.trinn har tyvstartet, og allerede vært på Vitenfabrikken og jobbet med micro:Bit, og vi gleder oss til vi får dette til skolen. 

PS: Det er lov å sette seg ned SAMMEN med elevene for å utforske dette universet :-) 

Vi gleder oss!


Mange har kanskje registrert debatten på NRK sine plattformer disse dager om nettbrett og digitale enheter. Dette er et komplisert felt, og vi på Smeaheia deler mange av de samme tankene som lesesenteret ved UiS (se lenke nederst)

Det er fortsatt læreren som leder læringsarbeidet og velger digitale verktøy og ressurser der vi mener dette fungerer godt. Samtidig blir også veien til mens vi går, og vi både kan og tør prøve ut nye ressurser og arbeidsmåter for å gjøre noen erfaringer. Disse blir hele tiden evaluert, og enten forsøkt integrert eller satt på vent. Utviklingen går raskt, og det er vårt læringssyn og våre pedagogiske tanker som styrer det digitale arbeidet hos oss. 

Tanker fra lesesenteret ved UiS