Publisert: 10. november 2023 | Sist endret: 10. november 2023 | Forfatter: Svein Gulbrandsen

Teknologi på Solholmen

I høst har alle elevene på skolen jobbet med problemstillingen "hva er teknologi?". I dag var det utstilling, der vi viste frem hva vi har jobbet med.

Det ble en veldig hyggelig stund der elevene viste, demonstrerte og forklarte for hverandre. 1. trinn hadde bygget biler av tomme melkekartonger, drevet av ballonger. På andre trinn hadde elevene jobbet med programmering, mens barna på tredje trinn hadde bygget båter med strikkmotor. De hadde rigget til basseng i skolegården der vi fikk teste båtene. Elevene på 4. trinn hadde bygget klinkekulebaner, der tyngdekraften førte kula gjennom kreative løyper. På 5. trinn var pulter og stoler ryddet bort, og elevene demonstrerte musefellebilene de hadde konstruert. Elevene på 6. trinn har prøvd seg som klimaforskere og funnet opp ulike maskiner som skal hjelpe i arbeidet med å løse ulike klimautfordringer. Arbeidet ble presentert i MineCraft. På 7. trinn har de jobbet med vannkraft, og elevene demonstrert kraften i vannet gjennom forsøk i klasserommet.

Dette ble en spennende og lærerik dag, preget av nysgjerrighet og godt humør.