«Vi lærer fordi vi
trives»

På
Fiskå skole har vi en lang tradisjon i å involvere elevene i utformingen
av deres egen skolegang.
Elevene
ser ting med andre øyne, og fanger opp viktige poeng som vi voksne kan
overse. De har mange gode ideer som voksne ikke gir samme muligheten til å
vokse fram.
På denne måten opplever vi at skolen kan
være et mangfold av muligheter.
Elevene
opplever også å lykkes på arenaer som ikke er direkte relaterte til
skolefag, og på denne måten får de den selvtilliten de trenger for å lære.
Alle er
flinke til noe, men denne kompetansen har skolen ikke alltid evnet å
finne frem til. Vi ønsker å utvide og legge til rette for mange nye
arenaer slik at mange flere opplever å lykkes.
Stortingsmelding
nr. 22 om «Motivasjon – mestring – muligheter» går direkte inn i måten vi
tenker skole på.
Først
skaper vi muligheter slik at elevene opplever mestring, dette gir igjen
motivasjon til å lære.
Vi
erfarer at denne måten å tenke skoleutvikling på, inkluderer også andre enn
lærere i de tradisjonelle hovedfagene. Kunstfagene har blitt viktige på
skolen, og sammen med grunnleggende ferdigheter i alle fag utgjør dette en
ny og spennende kombinasjon.
Elevene
har også lyktes på arenaer utenfor klasserommet ved å vinne idrettspriser,
kunnskapspriser, talentkonkurranser, møte med minister og konge.
Skolen
fremstår mer utradisjonell med kunstverk og musikalske trekk som viser at
vi er et stykke på vei.
Vi
opplever et godt læringsmiljø, stor elevaktivitet i pausene og hyggelige
elever.
Vi
ønsker å komme videre i prosessen med å utvide mulighetene i enda større
grad. Enda er det flere arenaer vi kan innta, og vi har stor tro på en
skole der teori og praksis går hånd i hånd.
Oddvar Vik
Rektor