Publisert: 11. desember 2023 | Sist endret: 11. desember 2023 | Forfatter: Børre Rakstang

Ressurssituasjonen ved Presteheia skole

Kjære alle foresatte!

Som lokale medier tidligere har rapportert om, og som skolens Samarbeidsutvalg allerede er informert om, er økonomisituasjonen for kommunen og skolene i Kristiansand meget krevende. Dette påvirker Presteheia skole, på samme måte som den påvirker alle andre skoler i byen vår.

For Presteheias del betyr det at vi må gjøre store endringer i bemanningen ved skolen, da skolen har og har hatt større bemanning enn det er rom for i budsjettet.
Hele fem av barne- og ungdomsarbeiderne ved skolen er økonomisk overtallige, og kommunen jobber med å finne ny arbeidsplass for disse.
Det blir også endringer i lærerstaben, da ansatte som har hatt midlertidige stillinger ikke får disse fornyet.
I tillegg blir det endringer i administrasjonen. Den prosessen er per i dag ikke over, men jobbes med i samarbeid med Utdanningsforbundet og personalavdelingen i kommunen.

Det at vi mister viktige og dyktige ressurspersoner påvirker oss alle, på flere måter. Vi jobber i disse dager med å fordele ressursene ut ifra de ulike trinnenes behov, og vil holde dere informert når dette arbeidet er ferdigstilt. Både store og små vil savne kollegene som forsvinner fra skolen. I tillegg blir vi færre voksne på alle trinn, og bemanningssituasjonen ved SFO kan bli mer krevende. Selv om vi mister mange dyktige ansatte, vurderer jeg som rektor at vi fortsatt vil levere et godt skole- og SFO-tilbud til elevene ved Presteheia skole.

Vi som skal være igjen kommer fortsatt til å gjøre det vi kan for å sikre at elevene ved Presteheia har et trygt og godt skolemiljø, og for å gi elevene våre best mulig forutsetning for å møte fremtiden.

Jeg vil for øvrig oppfordre alle foresatte til å stå sammen og bruke stemmen for alle barn og unge i Kristiansand – alle barn er våre barn!

Ta gjerne kontakt om dere har spørsmål.

Børre Nedrejord Rakstang