Meny
Velg seksjon Forside
Besøksadresse Kjærholen 5 4316 SANDNES Telefon: 51 33 83 00 Send oss e-post
Postadresse Sandnes kommune, Smeaheia skole Postboks 583, 4302 Sandnes
Redaktør: Tor A. Isene
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<november 2022><<
november 2022
mtotfls
31010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293001020304
05060708091011
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Gå til Its Learning
Lekser på Smeaheia

Smeaheia skole hadde en involverende prosess i forhold til lekser skoleåret 2020-21. Elever, elevråd, foresatte, FAU og lærerne fikk sagt sin mening. Svarene skolen har fått danner grunnlag for skolens "føringer" i forhold til lekser. Trenden er at de fleste er for lekser.

Her er noen av føringene:

- Lekser skal være enkle og forutsigbare, og skal være gjentagende og kjent stoff. 

- Leksene forsøkes tilpasset så godt det lar seg gjøre, slik at elevene klarer å gjøre dem alene. 

Skolen vil legge til rette for en leksemengde med aktiv jobbing mellom 15 og 30 minutter per dag. 

Les mer under høyremenyen "Lekser og leksetid".

Gjennom klasseråd har alle elevene fått reflektere og kommet med sine begrunnelser. Elevene ser fordeler ved både lekser og leksefri. Flertallet er for lekser. Her er noen representative svar. 

“Vi blir smarte av lekser. Hjernen får trim.” 
“Lekser lærer oss disiplin (så du kan arbeide med ting du egentlig ikke gidder å gjøre).” 
“Vi skal ikke ha lekser, fordi da kjeder jeg meg ikke.” 
“Med lekser blir det mye krangling og kjefting hjemme.”

Blant foreldrene viste svarene at de fleste er for lekser. De som svarte nei rapporterer at elevene er slitne etter skolen og er travle med andre aktiviteter. FAU uttalte følgende: “Et godt, tett samarbeid mellom skole og hjem er bra for alle parter. Lekser gjør det lettere for foreldre og foresatte å følge med på hva barna lærer og gjør på skolen. Slik styrkes også samarbeidet.”

Lærerne var opptatt av samarbeid mellom hjem og skole, og at elevenes og foreldrenes stemme kom fram. Flertallet var opptatt av at leksepraksisen måtte være relevant for opplæringen og være tilpasset elevene.