Meny
Velg seksjon Forside
Besøksadresse Kjærholen 5 4316 SANDNES Telefon: 51 33 83 00 Send oss e-post
Postadresse Sandnes kommune, Smeaheia skole Postboks 583, 4302 Sandnes
Redaktør: Tor A. Isene
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
25262728293031
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Gå til Its Learning
Våre elever har rett til et trygt og godt skolemiljø

"Alle elevene er våre" betyr for oss at vi skal ha en skole der alle elever opplever å være inkludert i fellesskapet, og de voksne har holdningen “alle elever er våre”. Lærerne og “laget rundt eleven” skal tilrettelegge for faglig og sosial læring for alle elever.

For skoleåret 2023-24 vil vårt utviklingsarbeid bære preg av at lærere, miljøveiledere og miljøpersonell sammen arbeider for å inkludere alle elevene våre. Inkludering handler om å tilpasse læringsmiljøet til mangfoldet blant elevene, og gi alle reell mulighet til å delta i det faglige og sosiale fellesskapet.

For å nå vårt overordnede mål  “Alle våre elever lærer mer og bedre og rustes for framtida” må vi også lykkes med å skape et trygt og godt skolemiljø i samsvar med føringene i Opplæringsloven kapittel 9A “Elevens skolemiljø”. Gjennom skolens Plan for et trygt og godt skolemiljø vil vi jobbe systematisk for et trygt og godt læringsmiljø som gir økt læring og har nulltoleranse mot all krenking. Dersom det ikke hjelper å si ifra til verken kontaktlærer eller rektor, kan foreldre melde fra til statsforvalteren skriftlig eller muntlig. Statsforvalteren skal følge opp saken og kan kreve at skolen iverksetter tiltak.

Nulltoleranse mot mobbing 
Barn som har det bra på skolen, lærer bedre. Skolemiljøet handler både om det psykososiale miljøet og det fysiske miljøet. Foreldreutvalget for grunnopplæringen, FUG, har lagt ut hva du som forelder kan bidra med og skolen har plikt til i Mobbing - foreldrenes og skolens ansvar
Rektor har hovedansvaret for at både det fysiske skolemiljøet – ute og inne – og det psykososiale skolemiljøet er trygt og godt.

Alle ansatte skal følge med
Alle ansatte har plikt til å følge med, gripe inn og melde fra dersom de oppdager eller mistenker at en elev ikke har det bra på skolen. De skal reagere raskt når skolemiljøet ikke er bra. Det skal også være lett for foreldrene å ta kontakt med skolen om de uroer seg for et barn eller for skolemiljøet. Les mer om aktivitetsplikta

Hjem-skole-samarbeid er viktig
Et godt samarbeid mellom skolen og hjemmet bidrar til at elevene gjør det bedre på skolen, både faglig og sosialt. De kjenner seg i større grad trygge, lærer bedre, opplever mestring, vennskap og det å høre til i klassefellesskapet.
Når skole og foreldre kjenner hverandre godt, blir det mye enklere å støtte hverandre i det daglige. Det er også lettere å oppdage elever som ikke har det bra på et tidlig tidspunkt.

Lytt til barna
Det er barnas opplevelse av skolemiljøet som er det viktigste, og voksne kan ikke si at et barn ikke blir mobbet eller krenket dersom barnet selv sier eller viser at det blir det. Det eleven eller foreldrene forteller om hvordan barnet opplever skolemiljøet, er derfor viktig informasjon for skolen, som de ansatte må ta på alvor. Les mer om mobbing og psykisk helse på FUGs sider