Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)

Hva er foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)?

Når du har barn på skolen, er du automatisk en del av Foreldrerådet. Foreldrerådet velger representanter til Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) – én eller flere fra hver klasse. Til sammen utgjør de et utvalg som skal ha mulighet til å påvirke skolehverdagen og være en konstruktiv samarbeidspartner for skolen. FAU kan komme med råd og innspill, men også ta opp saker på eget initiativ.

FAU sitt mandat:

Foreldrerådets arbeidsutvalg er foreldregruppens talerør i samarbeid med skolen og skal bidra til et trygt og godt læringsmiljø for alle. Målet med FAU er å gi foreldrene reell medvirkning i skolens virksomhet og utvikling. At deres synspunkter blir hørt og tatt hensyn til, slik opplæringsloven krever. Det handler ikke om å gi den ene eller andre parten rett i enkeltsaker, men å sikre at foreldrenes stemme også er representert. Rektor skal legge til rette for godt samarbeid og dialog mellom skolen og FAU. Representantene har på sin side ansvar for å følge opp, vedlikeholde og videreutvikle samarbeidet.

FAUs hovedoppgaver er å aktivt medvirke i:

• Vurdering av skolen
  • Utviklingsarbeid i skolen
  • Utvikling av et trygt læringsmiljø for elevene
  • Planlegging og oppfølging for å fjerne mobbing
  • Sosiale tiltak for elevene
  • Organiseringen av undervisningen
  • Utforming av egen skoles mål
  • Prosjekter som gjennomføres i skolen (f.eks. IKT)
  • Arbeidet med det fysiske skolemiljøet
  • Arbeidet med nærmiljøets trafikkforhold
  • Å få et godt samarbeid mellom hjem og skole

Informasjonen kommer fra  foreldreutvalgene.no. Se link nederst.