Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Publisering av bilder

Hvilke regler gjelder for publisering av bilder i skolen?

Publisering av bilder reguleres av åndsverkslovens bestemmelser. Loven skiller ikke mellom bilder som publiseres på internett og bilder som publiseres for en mindre krets, for eksempel bilder som henges opp i klasserommet. Det er de samme reglene som gjelder for privatpersoners publisering av bilder. Foreldre og besteforeldre må med andre ord følge samme regler som skolen når de publiserer bilder de har tatt på skolearrangement. Det er de selv som har ansvaret for å kjenne til og følge reglene.

Loven skiller mellom portrettbilder og situasjonsbilder.

Publisering av situasjonsbilder kan gjøres uten samtykke, mens publisering av portrettbilder krever samtykke fra de som er med på bildet.

Foreldre samtykker på vegne av mindre barn. Samtykkeskjema besvares og fylles ut når barnet starter ved Røsvik skole. Samtykket gjelder imidlertid bare for bilder skolen publiserer. Foreldre og andre som tar bilder på skolen, må selv sørge for at de har samtykke før de publiserer bilder av andres barn.

Et portrettbilde har som formål å vise frem en eller flere personer.

Et situasjonsbilde har som formål å illustrere en situasjon, for eksempel Luciatoget i på skolen. Hvilke personer som er med på bildet er mindre viktig, og som hovedregel er det heller ikke fokus på ansiktet til de som er med på bildet. Av og til kan det være vanskelig å avgjøre om et bilde er et portrettbilde eller et situasjonsbilde. For å være på den sikre siden bør slike bilder behandles som portrettbilder.

Barn og voksne har ikke alltid samme syn på hva som er et fint eller morsomt bilde.  Vi voksne har et særlig ansvar for å ivareta barnets intergritet når vi publiserer bilder av barn.  Barnets egen mening skal tillegges vekt i tråd med modenhet og alder. Skolebarns ønske om at bilde  ikke skal publiseres, bør respekteres.

Barneombudet oppfordrer alle til å stille følgende spørsmål før bildet publiseres: - Hva skal bildet fortelle? - Hva er hensikten med bildet? - Forteller bildet noe vi ønsker andre skal vite eller trenger å vite? - Er dette et hyggelig bilde som barnet vil like å se om 10 år? - Ville jeg ha lagt ut bilde av en voksen i samme situasjon? - Ville jeg ha publisert bildet dersom det var mitt eget barn som var avbildet? - Er dette en god presentasjon av skolen?

Kilde: Veilederen