Velg seksjon Skoleåret 2012/2013
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Google
Her vil dere finne noen arkiverte artikler fra skoleåret 2012/2013
4. klasse har arbeidet med geometriske figurer. I den anledning har de laget slott og en utstilling av slottene. Slottene kan betraktes ved hovedinngangen til skolen.

Småtrinnet var ute 26. oktober hele formiddagen. De gikk natursti og lekte masse i snøen! De brant bål i grillhuset og åt lunsjen sin der. I friminuttet kom mellomtrinnet ut og lekte sammen med dem! Se de flotte snøballene og borgen de laget:

Å arrangere morgensamling for alle ved Røsvik skole har vært en tradisjon i mange år. Torsdag var det klart for årets første samling på samfunnshuset. Morgensamling arrangeres av alle klassene ved skolen. En gang i måneden skal elevene presentere  ting de har jobbet med for resten av skolen. Første arrangør i år var 9. og 10. klasse. Elias startet samlingen med  en allsang, en "God morgen" sang som alle var med på å synge. Johannes som var dagens konferansier, bandt sammen de ulike innslagene. I norsk har elevene jobbet med "Barokken", en tidsepoke fra 1600-1700 tallet. Enya og Mathias trakk frem det som kjennetegner denne epoken innen kunst, musikk og litteratur. De hadde laget en presentasjon hvor de bla viste bilder. Trioen Ingrid, Victoria og Elias sang en vakker sang for oss. Prosjektet Røsvik kystfort er en stor satsning på ungdomstrinnet. Martin W fortalte hvordan ungdomsskolen har tenkt å jobbe med dette i løpet av året, og hva de har tenkt å ende opp med av kunnskap og produkter. Han viste også bilder fra de ulike bunkersene/kaninstillingene i Nes.

Den nye gymsalen i Røsvik var fylt opp av folk i anledning aksjonskvelden 18.oktober. Folk fikk høre om Amnesty International, menneskerettigheter og  barnekonvensjonen av konferansierene Johanne, Andrine, Julie og Hedda.

I et nydelig høstvær tok vi gym ute i naturen. Turen gikk til bålplassen i Tortenvika. 1. og 2. klasse koste seg i det nydelige høstværet. I en bunkers ble det lekt sisten.

I forbindelse med Refleksdagen, 18.oktober, inviterte Trygg Trafikk elever på 4. og 5. trinn til å bli med på Den Store Refleksdagen!

Det ligger tusenvis av ubrukte reflekser i de tusen hjem, og disse refleksene skulle klassene finne fram og ta i bruk. Refleksjakten fungerer slik: Elevene leter etter reflekser hjemme. Disse medbringes skolen og blir telt her. Så finner vi klassegjennomsnittet på de elevene som er tilstede denne skoledagen. Resultatet leveres til Trygg Trafikk og de beste klassene blir premiert. I fjor kom 4.klasse på 8.plass i fylket. Nå blir det spennende å se om noen av Røsviks skoles klasser kan hevde seg i fylkestoppen!! 5. klasse fant  306 reflekser. I gjennomsnitt ble det 31 refelekser pr elev. 4.klasse fant 125 reflekser. I gjennomsnitt ble det 25 reflekser pr elev som var på skolen.

Årets TV-aksjon går til Amnesty.

3. og 4.klasse har begynt produksjonen av salgsprodukter som skal selges på skolens aksjonskveld, 18.oktober. Klassene har i 2 undervisningstimer så smått startet på arbeidet. De har lagd masse ulik julepynt. Noen lagde forskjellige små nisser, andre julekuler, mens noen lagde kjøleskapsmagneter. I tillegg lagde noen "pyntehøner".

20.august startet et nytt skoleår for elevene. Mange var fulle av forventninger og årets førsteklasse var nok de som var mest spente! Alle elevene ble møtt av skolens personale i skolegården. Derfra gikk vi i samlet tropp til samfunnshuset. Rektor ønsket velkommen og holdt tale til alle sammen. Etter en del orienteringer om klasser, personell, litt regler og uteområde, sang alle en felles sang. Anders B spilte gitar til. Da vi var ferdige på samfunnshuset gikk alle til sine klasserom. Rektor gikk rundt og pratet med alle klassene.

Ungdomsskolen ved Røsvik skole skal i år jobbe med prosjektet Røsvik kystfort. I den anledning har vi lyst til å rydde fram noen av de gamle "ruinene" etter krigens dager.

Ungdomsskolen har hele skoleåret jobbet med Røsvik kystfort to timer i uken.

Som en del av den kulturelle skolesekken var 6.-10. klasse invitert til museet på Straumen for en omvisning i utstillingen "Tysk hverdag og krigsfangers liv".

Norsk Kulturarv som er en interesseorganisasjon med formål å bidra til vern av kulturarven, arrangerer en aksjon som heter "Rydd et kulturminne". Med denne aksjonen ønsker de at barn og unge skal praktisere praktisk arbeid med kunnskap om hvilken kulturarv som fins i nærmiljøet. Aksjonen er et samarbeid med Sparebankstiftelsen DnbNOR, Landbruks - og matdepartementet og Riksantikvaren.

Skolen har dette skoleåret arbeidet med Røsvik kystfort og personalet har laget en visjon som vi arbeider mot: " Vi skal gjennom engasjement for lokalsamfunnet vårt skape lokal identitet for elevene våre." I den anledning startet småtrinnet i dag arbeidet med 2.verdenskrig i Røsvik. John Olafsen kom på besøk og fortalte om hvordan han opplevde krigen.

Småtrinnet har i dag vært ved kystfortet i Nes. Der har vi kost oss med natursti og ekspidisjoner rundt og i kystfortet. Her er noen av bildene fra dagen:

Som kjent så arbeider Røsvik skole med krigshistorien i Røsvik.  I den forbindelse var kontaktlærerne på befaring i Ness. Vi hadde med oss historiker Tore Gleinsvåg, som har skrevet en tekst om Røsvik kystfort. Teksten er for tiden til trykking og vil sansynligvis foreligge til høsten.

I dag har småtrinnet vært på tur i Røsvik Kystfort.

6. og 7. klasse inviterte foreldrene sine til en kosekveld der de holdt foredrag om noe av det vi har jobbet med dette skoleåret angående Røsvik Kystfort.