Velg seksjon Skoleåret 2014/2015
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Her vil dere finne artikler fra skoleåret 2014/2015
3.og 4.trinn har i naturfag arbeidet med ulike stoffer. I den forbindelse har de gjort flere praktiske forsøk.

I Røsvik kystfort var det markering av frigjøringsjubileet 8.mai.  Røsvik skole sto bak markeringa. Det var både temainnslag og sanginnslag v elevene. De hadde også bakt kaker, og bålkaffe og te ble servert. Arrangementet var åpent for alle, og til tross for skiftende vær, så møtte en god del folk opp.

Småtrinnet hadde tradisjon tro båtløp i siste undervisningsuke. Elevene har designet og bygd båtene selv. I år hadde vi en ny trasè i elva. Tirsdag 16.juni var elevene klare til konkurranse. Alle ble veldig våte da de "ofret" seg for båten sin i elva. Flere måtte se at båten tok veien ut til havs. Liv -Anne vant årets kappløp. Alle var enige i at dette var kjempegøy.

I dag har småtrinnet vært på sløyden og hatt noen flotte timer. Elevene har konstruert og bygd trebåter. Disse skal vi senere ha elveløp med i Røsvikelva. Elevene skal i følge læreplanen i kunst og håndverk, bygge med enkle geometriske grunnformer ( etter 2.trinn), planlegge og lage enkle bruksgjenstander, lage enkle ting med å spikre og skru i ulike materialer, eksperimentere med enkle geometriske former i konstruksjon og fortelle om hvordan ting har fått sin form fra idè til ferdig produkt ( etter 4.trinn). Vi fikk ikke tid til dekorasjon av båtene i dag, men det vil vi gjøre senere.

Tirsdag 19.mai inviterte 3.og 4.trinn til fadderfest på skolekjøkkenet. De hadde lagd kakao, rundstykker, kokte egg og diverse pålegg med grønnsaker. Mål i mat og helse for småtrinnet er blant annet å lage et sunt måltid og en fest for andre. 1.og 2.trinn hadde lagd bordkort. Festen ble en suksess. Maten var delikat servert og velsmakende. Alle spiste godt. Fadderfesten ble avsluttet med at fadderene lekte ute med sine fadderbarn.

Juleavslutninga 2014 er vel i havn!

Årets juleshow var i regi av valgfaggruppa Sal og scene. De hadde tatt utgangspunkt i sjangeren talkshow, og årets forestilling het derfor Christmas night live.

Småtrinnet gikk i dag i luciatog på skolen. De sang vakkert og delte ut lusseboller til alle. Dette er en fin tradisjon som alle setter pris på i mørketida.

1.og 2.trinn har i høst arbeidet med primærfarger i kunst og håndverk. De har lært om primærfarger, kontraster og nyanser. De har blandet farger og sett hvilke farger som blir skapt. Arbeidet med primærfarger endte opp i et maleri av en drage. I forkant hadde vi også lest om drager, hatt idemyldring og skrevet litt. Alle tegnet skisser og malte etterpå på lerret.

Årets nissemarsj gikk av stabelen 2.desember i sklett og regn. Rundt 90 personer møtte opp og deltok i nisseutstyr, med fakler og lykter.

Den gamle "murklossen" ble revet og det ble satt opp et nytt bygg.

I fysisk aktivitet gikk mellomtrinnet ut og lekte på ski. Alle de 24 elevene hadde enten langrennski, slalomski eller miniski. Det var flott aktivitet i skolens ulike bakker og i lysløypa.

I  ettermiddag arrangerte skole-hjemgruppa sin årlige solfest.

Hvert år samarbeider barnehagen og skolen om overgangen fra barnehagen til skolen. Vi lager en plan med ulike besøk og aktiviteter førskolegruppa skal på.

Tidlig denne uka var det flott skareføre overalt ute. Mellomtrinnet benyttet anledningen til å gå i lysløypa og renne på rumperacere i fysisk aktivitet. Elevene storkoste seg!

Småtrinnet har denne uka hatt et lite juleverksted.

3. og 4. trinn har arbeidet mye med farger i høst. De har arbeidet med Ittens fargesirkel, primærfarger, komplementærfarger, nyanser og valører. I den forbindelse har vi lest historien om Nemo, studert bilder i Nemoboka, lest diktet "På havets bunn står alle skutene" av Inger Hagerup og studert andre undervannsbilder. Elevene har hatt idemyldring, tegnet skisser og har malt på et stort lerret. Maleriene ble vakre og henger nå i trappeoppgangen ved hovedinngangen for beskuelse. :

Årets aksjonskveld ved Røsvik skole gikk av stabelen torsdag 16.oktober. Årets TV-aksjon skal gi varig vannforsyning til 1 million mennesker i 8 land og det er Kirkens Nødhjelp som er ansvarlig for aksjonen.