Velg seksjon Skoleåret 2019/2020
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
1-4 klasse lærer om gamle dager og jobber med begrepene nåtid, fortid og fremtid.

I starten av desember reiste 4 lærere fra Røsvik skole til Praha for å besøke samarbeidsskolen Angel skole, som er ei stor byskole i en av Prahas 22 bydeler. Besøket var et ledd i et internasjonalt samarbeid mellom disse to skolene.

Tirsdag 4. februar deltok 10. klasse i første kvalifiseringsrunde av årets Klassequiz på NRK. En journalist fra NRK kom til skolen og gjennomførte quizen med elevene på årets lag. Opptak fra dette blir sendt på morgensendingen til NRK P1 Nordland, fredag 7. februar.

Tirsdag 21.01.2020 var 8.-9. klasse på Newtonrommet på Straumen, og på Elkem Salten. Dette i forbindelse med et prosjekt som heter lektor 2, der elevene har fått et spennende oppdrag fra Elkem!

Tirsdag 17.desember gikk høstens store happening av stabelen: Røsvik skoles juleavslutning!

Vi i 8-10. klasse på Røsvik skole, som er en helsefremmende skole, har vært på en liten tre-dagers overnattingstur til Tindvatnet. Det er et fint, lite vann som ligger ca 2 km fra Vassvik, i Sjunkhatten nasjonalpark. Vi hadde en fantastisk tur sammen med lærerne og Benny Sætermo fra Nasjonalparksenteret.

Onsdag 6. november var 8.-9. klasse på Newtonrommet på Straumen. Der fikk de informasjon om Lektor 2-prosjektet, og fikk et oppdrag fra Elkem Salten.

Elgjakt er en av høstens høydepunkter for mange. Mellomtrinnet var så heldig og fikk være med Kato, Hanne og Benjamin på jakt torsdag 3.oktober i nydelig høstvær.

Ungdomsskolen tilbyr 2 valgfag. Det ene heter "Produksjon av varer og tjenester" og det andre heter "Natur, miljø og friluftsliv". Hver mandag i to undervisningstimer har de undervisning i dette. Ungdomsskolen har 4 elever i valgfaget "Produskjon av varer og tjenester" og de har valgt å lage ei elevbedrift.

Da skoleåret startet hadde mellomtrinnet veldig lyst til å lage røykalaks for salg. Dette var en gylden mulighet til å oppnå mange kompetansemål ved å arbeide praktisk med elevbedrift som metode.

Skoleårene 2019-2021 skal Røsvik skole delta i et spennende og utviklende samarbeidsprosjekt med skolen «Angel » (Zâkladnî skola) i Praha. De skal blant annet utveksle undervisningsmetoder som går på medbestemmelse og demokrati. De skal arbeide innovativt med læreplanene og utvikle felles studieprogrammer. Dette er også i tråd med den nye Fagfornyelsen som kommer til neste år.

Onsdag 21. aug var det endelig klart for årets etterlengtede tur med ungdomsskolen. I år gikk turen med båt til Vassvika, før vi gikk inn i nasjonalparken og slo leir ved Tindvatnet som ligger rett under majestetiske Korsviktinden med sine 1107 stupbratte høydemeter.