Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Elevbedriften Follalaks og Salten Mat

Da skoleåret startet hadde mellomtrinnet veldig lyst til å lage røykalaks for salg. Dette var en gylden mulighet til å oppnå mange kompetansemål ved å arbeide praktisk med elevbedrift som metode.

Elevbedrift handler om å ha en idé og gjøre noe med den. Elevene skal starte, drive og avvikle en liten bedrift over en periode. Elevene har god hjelp og støtte i Ungt Entrepreønørskap sine nettsider som viser de ulike stegene en bør ha i det å starte, drive og avvikle en bedrift. Å jobbe med elevbedrift som metode støttes både i Kunnskapsløftet og den nye Fagfornyelsen. Elevene arbeider med noe relevant, praktisk og virkelighetsnært.

Mellomtrinnet hadde et ønske om å lage røykalaks og tjene seg noen kroner da skoleåret startet. Disse elevene har tidligere lagd røykalaks sammen med røykalaksekspert, pappa Kato Karlsen, og det har motivert elevene til videre arbeid med dette. Elevene og lærer skrev da en søknad på mail til MOWI om å få sponset laks til produksjon av dette. Vi fikk både telefon og mail fra sjefene på Helgeland om at vi skulle få sponset en kasse med fersk laks fra slakteriet på Herøy på Helgeland. Problemet var bare å få det oppover. Heldigvis for elevbedriften, skulle en MOWI-ansatt fra Røsvik på kurs i Sandnessjøen, så han fikk fraktet fisken oppover til Røsvik med kveldsflyet og arbeidet kunne starte neste morgen.

Det var spente elever som stod klare med skjærefjøl, filetkniver og tenger for å trekke ut bein i laksen. Røykalaksekspert, bestefar Frants Andorsen, kom og veiledet elevene i både filitering, uttrekking av bein, hygiene og salting av fisken. Elevene jobbet iherdig med ulike oppgaver denne morgenen og laksen ble lagt på kjøla i en blanding av litt sukker og grov salt.

Etter noen dager tok vi opp de minste laksebitene. Disse ble skyllet for så å hengt til tørk.

Tidligere har vi røkt laks i skolens gamme, men denne gangen bestemte vi oss for å prøve ut et eget røykeri. Nok en røykalaksekspert, pappa Vidar Mareliussen, kom kjørende med "Kines heis og sveis" sitt røykeskap til Røsvik. Røykeskapet ble satt utenfor lærers hus, så elevene har flere ganger vært oppe i Byggefeltet og sjekket laksen. Før laksen skulle røykes måtte det skaffes einer til selve røykingen. Hele mellomtrinnet ble utstyrt med spikkekniver og dro på tur for å finne einer. 2 søppelsekker ble resultatet.

Vi startet selve røykingen tidlig en morgen og dermed måtte det fyres ca hver 3-4 time, foruten på natta. Da røykingen var ferdig hentet vi laksen ned til skolen og tørket av litt sot. Så måtte den henge til tørk igjen. Da røykalaksen var ferdig tørket, hadde skolen kjøpt en helt ny vakumpakkemaskin. Elevene fikk montere den og lese bruksanvisningen. Røykalaksen ble delt i biter og vakumpakket.

Elevene har selv arbeidet fram bedriftsnavn, visjon, slagord og tegnet ulike logoer. De har hatt avstemmning både på logo, slagord og navn.

Elevene har satt opp kostnader i produksjonen. De har arbeidet med et enkelt budsjett. De satte prisen til 150 kr pr kg, og måtte dermed regne ut kilosprisen pr stykke. Elevene har hele tiden hatt fokus på hygiene og har måtte holde produksjonslokalene rene.

EB Follalaks ringte selv til Salten Mat og meldte seg på denne matfestivalen som gikk av stabelen 27.-28.september på Fauske. Da måtte de telle opp varebeholdning, de måtte skrive utstyrsliste og skaffe nødvendig uttstyr, de måtte skaffe vekselpenger og telle opp pengene.

Da dagen for salget på Fauske var kommet, lagde elevene smaksprøver av laksen. De hadde bakt grove brød dagen før samt kokt egg. Tidlig fredags morgen ble dette smurt av elevene selv og lagt pent på fat.

EB Follalaks møtte opp på Salten Mat, rigget utstyrsboden sin og begynte å servere smaksprøver. Publikum var over i begeistring og ville kjøpe laksen. Det dannet seg en lang kø ved boden. Elevene startet salget kl. 12.00 og de ble utsolgt for varer i løpet av 6 minutter.

Elevene sitter igjen etter dette prosjektet med masse læring, erfaringer og kunnskaper om både det å starte og drive en bedrift, det å produsere en vare, hygieniske krav til både produksjonslokale og produkt, kostnader og inntekter, stipulering av priser, plakatskriving, tidsbruk, kontakter og nettverk, reklame og ikke minst service overfor kunder og publikum.

Røsvik skole takker for all hjelp av foreldre og besteforeldre som har stillet opp og MOWI som sponset laksen.