Velg seksjon Røsvik kystfort
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Google
I juni 2014 åpnet vi «krigsstien» i Røsvik kystfort. Dette markerte også slutten på prosjektet «Entreprenørskap i Salten», som vi over flere år var en del av, hvor vi samarbeidet med Universitetet i Nordland. Gjennom prosjektet jobbet vi med varierte metoder, og mye av jobben var praktisk rettet.  Skolen har bl.a. rensket opp og fått fram restene av kanonstillinger. Alle klasser har vært delaktige i jobben med å lage denne stien.  Stien er skiltet både på norsk og engelsk, og i tillegg finner man små pil-skilt i terrenget som viser vei. Ved visningsstillinga i kystfortet har vi etablert et «ute-klasserom» med bord, benker og grillsted.  For ettertida vil vi bruke området som læringsarena, og det er vårt ønske at også andre finner veien hit og bruker området aktivt.

I år er det hele 10 år siden Røsvik skole startet prosjektet i Røsvik kystfort.

Vi i 10 kl. 2022/2023 er det kullet som har vært med fra starten av, noe vi er stolt over å ha vært med på.

Vi som har skrevet dette gikk bare i 1. klasse da, men vi fikk allikevel mange oppgaver som skulle løses.

Se vår 10.klasse sitt bidrag til Filmfest Salten 2019. En flott dokumentar om Røsvik kystfort!

Tore Gleinsvåg fra Dønna har samlet inn stoff og skrev i 2013 et hefte om Røsvik kystfort som ble utgitt av Sørfold kommune. Her finner du digital utgave av heftet. Ønsker du å kjøpe heftet i papirutgave, kontakt servicetorget eller Røsvik bibliotek.

Ungdomsskolen jobber nå med temaet 2. verdenskrig og okkupasjonen av Norge. I den anledning fikk vi besøk av Ole Henrik Fagerbakk som holdt foredrag for oss om grenselosene i Sørfold.

Torsdag 21. april var det klart for rekordtidlig våropprenskning i kystfortet.

I Røsvik kystfort var det markering av frigjøringsjubileet 8.mai.  Røsvik skole sto bak markeringa. Det var både temainnslag og sanginnslag v elevene. De hadde også bakt kaker, og bålkaffe og te ble servert. Arrangementet var åpent for alle, og til tross for skiftende vær, så møtte en god del folk opp.

I forbindelse med Prosjektet Røsvik kystfort jobber 5. klasse med museum og bruksgjenstander under 2. verdenskrig. Maja Zakariassen og Arnt Arntzen viste elevene hvordan vi spinner garn med rokken og hvordan vi kan sy kavelhuver.

Ungdomsskolen ved Røsvik skole skal i år jobbe med prosjektet Røsvik kystfort. I den anledning har vi lyst til å rydde fram noen av de gamle "ruinene" etter krigens dager.

Ungdomsskolen har hele skoleåret jobbet med Røsvik kystfort to timer i uken.

Som en del av den kulturelle skolesekken var 6.-10. klasse invitert til museet på Straumen for en omvisning i utstillingen "Tysk hverdag og krigsfangers liv".

Norsk Kulturarv som er en interesseorganisasjon med formål å bidra til vern av kulturarven, arrangerer en aksjon som heter "Rydd et kulturminne". Med denne aksjonen ønsker de at barn og unge skal praktisere praktisk arbeid med kunnskap om hvilken kulturarv som fins i nærmiljøet. Aksjonen er et samarbeid med Sparebankstiftelsen DnbNOR, Landbruks - og matdepartementet og Riksantikvaren.

Skolen har dette skoleåret arbeidet med Røsvik kystfort og personalet har laget en visjon som vi arbeider mot: " Vi skal gjennom engasjement for lokalsamfunnet vårt skape lokal identitet for elevene våre." I den anledning startet småtrinnet i dag arbeidet med 2.verdenskrig i Røsvik. John Olafsen kom på besøk og fortalte om hvordan han opplevde krigen.

Småtrinnet har i dag vært ved kystfortet i Nes. Der har vi kost oss med natursti og ekspidisjoner rundt og i kystfortet. Her er noen av bildene fra dagen:

Som kjent så arbeider Røsvik skole med krigshistorien i Røsvik.  I den forbindelse var kontaktlærerne på befaring i Ness. Vi hadde med oss historiker Tore Gleinsvåg, som har skrevet en tekst om Røsvik kystfort. Teksten er for tiden til trykking og vil sansynligvis foreligge til høsten.

I dag har småtrinnet vært på tur i Røsvik Kystfort.

6. og 7. klasse inviterte foreldrene sine til en kosekveld der de holdt foredrag om noe av det vi har jobbet med dette skoleåret angående Røsvik Kystfort.

Fredag var det klart for ny arbeidsøkt i kystfortet. I dag var vi så heldige å få med oss grunneier Marie Fresvik og mannen Einar. Marie var lita jente under krigen. Einar har hatt sin yrkeskarriere i Forsvaret. De kunne fortelle mye interessant. Noen fra gruppa gikk lengre opp i åsen hvor vi var fortalt at der var luftvernstillinger. Vi fant hvertfall en, noe usikker på hva detandre vi fant var. Dette må vi undersøke nærmere