Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
min
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Tur til Sjunkhatten, barnas nasjonalpark

Onsdag 21. aug var det endelig klart for årets etterlengtede tur med ungdomsskolen. I år gikk turen med båt til Vassvika, før vi gikk inn i nasjonalparken og slo leir ved Tindvatnet som ligger rett under majestetiske Korsviktinden med sine 1107 stupbratte høydemeter.

Med på årets tur hadde vi god hjelp av tre fedre samt at Benny fra Nordland nasjonalparksenter var med på deler av turen. Vi startet med båttur ut til Vassvika. Her hadde vi en stopp og ble godt mottatt av Paul Vassvik. Han fortalte oss litt om historien til Vassvika og om hvordan det var å vokse opp der. Wilhelm fortalte også om hvordan det var for han å vokse opp i Vassvika.

Turen opp til til Tindvatnet gikk fint, men regnet truet og Korsviktinden lå dekt i skyer. Vi kom oss vel fram og fikk slått leir før regnet startet. De ivrigste fiskerne stakk av gårde for å prøve fiskelykken, mens andre ordnet med fyr i bålet. Dessverre var ikke været på vår side denne dagen, og vi fikk en skikkelig dose med regnvær og vind. Det var ikke en eneste elev som klaget over forholdene, og det på tross av at vi måtte tørke vann ut av noen telt før vi la oss for natta. Dagens aktiviteter ble utsatt til dagen etter i håp om bedring i været. Om kvelden ble det et "annet drag" i luften, og regnet ga seg. Bålvarmen gjorde godt, og vi fikk tørket litt klær og sko.

Dag 2 våknet vi til et atskillig bedre vær. Benny hadde ei fin økt med elevene der han snakket om allemannsretten og ulike typer skilt man kan møte på i naturen. Det var fine diskusjoner rundt hvorvidt slike skilt var lovlige å sette opp eller ei. Han forklarte også hvorfor man valgte å lage områder til nasjonalparker. Etter denne økta slo vi "to fluer i en smekk". Vi arrangerte fiskekonkurranse og gikk på tur samtidig. Elevene fikk ca 6 timer på seg før konkurransen ble avsluttet. Turen gikk til Sentjønna, og herfra fikk elevene gå og fiske hvor de ville i alle småvann og i elva. Det var premier i tre kategorier; største fisk, minste fisk og flest fisk. Alle deltok i konkurransen med stor iver og vi fikk utropt vinnere i hver kategori. Premien var ei stor plate melkesjokolade.

I dagene før vi dro på tur, fikk elevene i oppgave å planlegge to middager. De fikk et beløp de måtte holde seg innenfor. Det var mange ulike retter, og noen av gruppene hadde også "laget" seg dessert. Gruppene var av ulik størrelse, men alle laget middagen på stormkjøkken eller bålet. Se i bildegalleriet for alle de smakfulle rettene som ble laget på denne turen.

Bading sto også på turprogrammet. De mest "hærige" badet begge dagene, mens noen av oss nøyde seg med å bade i oppholdsvær og sol dagen etter. Utover ettermiddagen bedret været seg betraktelig, og vi fikk blå himmel og sol.

Elevene hadde gruppevis planlagt ulike sosiale aktiviteter, og noen av disse ble gjennomført etter middagen. Kvelden ble avsluttet med en quiz som quizmaster Øystein stod bak.

På denne turen fikk vi en påminnelse om  at vi ikke trenger de mest strabasiøse rutene for å få oppleve flott natur. Tindvatnet er virkelig ei perle i Sjunkhatten, barnas nasjonalpark. Det er ikke siste gang vi har besøkt dette stedet.

Majestetiske Korsviktinden.
Vassvika.
Paul forteller om Vassvika.
Pustepause.
Teltområdet.
Vedsaging.
Prøver fiskelykken.
Sløying av fisk.
Middagslaging.
Menyen.
Flotte rammer rundt morgenpussen.
Speilblankt vann.
Benny fra Nasjonalparksenteret.
Fiskeutstyret på plass.
Klare for fiskekonkurranse.
Sentjønna.
Resultatet av fiskekonkurransen.
De ivrigste tok en dukkert.
Naturens tørkestativ.
Bålplassen.
Den fine turgjengen.
Magiske rammer rundt klassebildet.
Vinnerne av orienteringen.
Quiz
Quizmaster.
Bålkaffe.
Kjekt med bål til tørking.
Bålkos.
Magisk kveldslys.