Meny
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Årets skoletur for ungdomstrinnet

Vi i 8-10. klasse på Røsvik skole, som er en helsefremmende skole, har vært på en liten tre-dagers overnattingstur til Tindvatnet. Det er et fint, lite vann som ligger ca 2 km fra Vassvik, i Sjunkhatten nasjonalpark. Vi hadde en fantastisk tur sammen med lærerne og Benny Sætermo fra Nasjonalparksenteret.

Transport

Vi fikk hjelp med transporten av noen av foreldrene og lærerne (Øystein Vedal, Viggo Vassvik, John Helge og Paal Eddie) som også ble med på turen. De hadde gjort klar båtene ved fergekaia da vi kom dit, og derfra skulle vi kjøre mot Vassvika. Vi fikk fire båter, noen kjappe og noen litt tregere, men som var nok til en hund, tretten elever og seks voksne. Det ble en fin båttur utover.

Vassvik

Vassvik er en liten plass i Sørfold kommune, i en fjord som heter Sjunkfjorden ved Sjunkhatten nasjonalpark (altså barnas nasjonalpark). Området i Vassvik er helt fantastisk, fullt av fjell, hav og vatn. I Vassvik er det masse du kan gjøre. Fiske, gå på tur, utforske dyr og fugler. Du kan ta deg en tur på Sjunkhatten, Korsviktinden, Tindvatnet og mange andre steder.

I Vassvik bor det to menn i 70- åra, Paul Vassvik og Odd Vassvik. Paul har to unger og fire barnebarn som bruker å være i Vassvik. Odd har ingen unger, men han har en liten slekt som pleier å komme dit om sommeren. I Vassvik driver Paul en sauegård som består av 200-300 sauer i alt. Han har også en liten hundefamilie som han bruker til å jage/samle sauene.

Paul snakket litt om hvordan det var når han var ung og hvordan han kom seg på skola. Skola var ikke så langt unna, på Færøya og i Sjunkan. Men det var litt vanskelig på den tiden å komme seg fram og tilbake fordi de hadde ikke noen bilveier, motorbåter eller noe sånt. Så de måtte enten ro, gå eller få skyss av noen andre.

Intervju med Benny Sætermo

Benny Sætermo er faglig leder natur på Nasjonalparksenteret. Han var med oss på tur til Tindvatnet. Dette er et intervju i etterkant av turen.

Hvorfor er du med på våre turer? Jeg er med fordi vi har et prosjekt som heter Min nasjonalpark, der vi har et mål om at elevene ute i distriktene skal bli bedre kjent med nasjonalparkene i nærheten av dem. Vi følger elever fra 4. klasse til de går ut av ungdomsskolen i dette prosjektet. I 4.klassen kommer vi med søppelsorterings- prosjekt, og vi lærer elevene litt om fjellrev, rovdyr osv. Så er vi med på skoletur i ungdomsskolen.

Hva synes du om Vassvika og Sjunkhatten nasjonalpark?Jeg var veldig imponert over Vassvika og nasjonalparken. Jeg synes i alle år at det har vært inspirerende å være i lag med elevene fra Røsvik fordi de er en veldig fin gjeng og de er veldig bevandret i friluftsliv og den type aktiviteter. Det er tydelig å se at de er vokst opp i tett kontakt med naturen, og har foreldre og lærere som er flinke å ta med dem med ut. Så jeg synes det er kjempeartig å være med på turene i nasjonalparken.

Hva synes du om turen med Røsvik skole? Jeg synes det var en fin tur, veldig artig å oppleve nye plasser. Jeg har aldri vært på fottur i Sjunkhatten før. Ettersom jeg ikke hadde båttur på torsdagen, gikk jeg over hele nasjonalparken alene. Det var en lang, men kjempefin tur. Artig å se deler av parken, som jeg sikkert aldri ville dra til hvis jeg ikke hadde blitt med på denne turen. Og så var det artig å se Vassvik og møte dem som bodde der.

Hvordan var det sosiale på turen? Det synes jeg var kjempebra, ingen sure miner, alle var kompiser hele veien, hjalp hverandre og hadde det koselig i lag. Altså en veldig fin tur.

På tur

Da vi skulle på tur, tok vi båt til Vassvik. Der fortalte Paul Vassvik om hvordan det var å vokse opp der. Så gikk vi opp til leirplassen ved Tindvatn. Vi brukte ca. 45 minutter dit. Der slo vi først opp teltene. Litt senere koste noen seg i teltene og andre fisket, mens det pøsregnet. Senere på dagen lagde vi middag i de forskjellige gruppene vi selv hadde delt.

Dag nr.to dro vi og fisket lengre opp på fjellet og der hadde vi fiskekonkurranse. Da vi kom tilbake fra fisketuren, begynte det å regne litt, men ingen klaget over det. Alle var blide hele turen, ingen sure miner. Vi måtte spise litt mat, for alle var sultne og klokken var rundt fem. Før middag bestemte vi oss for å bade, dvs noen badet og noen så på.

Sosiale aktiviteter

På kveld nr. to hadde vi to leker og en quiz. Øystein Vedal sto for quizen. Den handlet bl.a om fisk og allemannsretten. Mats Moen Mareliussen, Jakob Bjørknes, Wilhelm Vassvik, Fredrik Freding, Sander Tverbak hadde den første leken, orientering.

Sofie Teian Botten og Ragnhild Helene Langø Nilsen hadde den andre leken, og det var Sheriff. Alle sammen var i et veldig godt humør når vi lekte lekene og når vi hadde quizen.

Fiskekonkurranse

Alle elevene hadde med seg fiskeutstyr da det på forhånd var bestemt at vi skulle ha fiskekonkurranse. De stilte til konkurransen med stor innsats. Premiene ble delt ut for minste fisk, største fisk og flest fisk. Premien var sjokoladeplater til hver vinner.

Vi gikk opp til vatnet Senntjønna, og der startet fiskekonkurransen. Der fikk vi en fin mengde med fisk og etterhvert delte vi oss opp. Noen gikk videre til et stort vann som heter Gunnelengvatnet, og fisket, mens resten gikk ned og fisket i elva og i Tindvatn. Oppe ved Gunnelengvatnet fikk Theodor to store ørreter og Andreas en litt mindre. Ørretene var ca. 6-7 hekto. Ellers fikk vi masse mindre, som var fine steikefisker. Nede ved elva fikk de også masse fine steikefisker.

Premieutdelingen

Alle hadde gjort en fabelaktig jobb under dagens konkurranse! Og slik så resultatet ut:

* Jakob vant prisen for minste fisk! Ørreten var ikke den største vi har sett, men det var en flott fisk.

* Theodor vant prisen for størst fisk! Det var en stor, feit og flott fisk som gjorde at han vant konkurransen.

* Det ble en delt pris på flest antall fisk på Nora og Andreas! Begge to fikk et antall på fire fisker.

Elevene gjorde et lite intervju med de tre fedrene som var med på turen.

Intervju med John-Helge Hansen Gleinsvåg

John-Helge, faren til Theodor, var glad for at han fikk være med på turen. Han sier at han synes vi er fin gjeng med ungdommer. John Helge badet ikke fordi han ikke hadde badebukse med. Han fisket og fikk fire fisk på hele turen.

Intervju med Viggo Vassvik, Vassvikens mann.

Viggo, faren til Wilhelm, sier at han har nesten glemt hvordan det var å vokse opp i Vassvik. Han tenker seg litt om, klør seg i pannen og sier at det var helt greit å vokse opp der, men at han ble født på Bodø sykehus. Da Viggo var ung, hadde han faste plikter som gikk ut på å hjelpe til med sauene og dra på havet og fiske. Skolegangen var ikke så lett for dem som bodde langt unna skolen i Røsvika. Viggo pendlet med båt og bodde på hybel i Røsvik om vinteren. Han ville bli fisker fordi han syntes det var spennende og artig. Han sier han trives på havet.  På spørsmål om hva han synes om denne turen, drar Viggo på smilebåndet. Han sier det var skøy å se guttene lage mat. Viggo sier det var bare fint at vi kom på tur til Tindvatn, selv om vi brukte opp store deler av veden deres.

Intervju med Paal Eddie Pettersen

Paal Eddie, faren til Phillip, var glad han fikk være med på tur da han liker å være ute i naturen og fiske og kose seg. Han gikk mye og fisket rundt omkring på fjell og fikk en 6-7 ørreter. Alt i alt var det en kjempefin og koselig tur. Han var med og badet og koste seg i lag med alle sammen.

Matlaging

Vi fikk i oppgave av lærerne våre (Hilde Øystein og Kirsti) å planlegge og lage middagsmat til turen vi skulle på. Allerede første skoledag startet vi med dette. Da bestemte vi også hvem som skulle være på grupper og hvem som skulle dele telt sammen.

Først måtte gruppene planlegge hva de skulle spise, etter det så vi på prisene til ingrediensene på internett siden vi ikke hadde en butikk vi kunne gå inn på. De fleste fant selvfølgelig ikke alle prisene så vi måtte tippe litt på hvor mye vi kunne kjøpe. Noen kjøpte også dessert og frokost. Vi hadde et budsjett på 100 kr pr person til å kjøpe mat for. Vi måtte finne matretter som hadde ingredienser som kunne holde seg i to dager, så den første matretten var jo naturligvis lettere enn dag 2. Dessuten måtte vi selvfølgelig finne ut holdbarheten på maten også, sånn at vi visste at det kunne holde seg uten kjøleskap osv.

Det ble mange ulike menyer på de forskjellige gruppene. Noen lagde mat med masse grønnsaker, pølser, spekemat, pitabrød og bacon og masse annet godt. Det regnet jo en del på turen når vi var der, så det var litt vanskeligere å finne ut når vi skulle lage maten.

Fakta om Sjunkhatten Nasjonalpark

Denne nasjonalparken ligger i Nordland og har et areal på 418km2. Den nærmeste byen er Bodø. Parken ligger i tre kommuner: Fauske, Sørfold og Bodø og den ble opprettet i 2010. Nasjonalparken blir også kalt Barnas Nasjonalpark. Landskapet er fullt av daler og fjellspisser. Det er mange plasser å fiske i denne nasjonalparken. Navnet har den fått etter et fjell som heter Sjunkhatten.