Meny
Velg seksjon Forside
Småtrinnet
Mellomtrinnet
Ungdomstrinn
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
25262728293031
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
00
dager
:
00
timer
:
00
min
:
00
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Google
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Novelleforståelse med drama som metode.

8. og 10. klasse har startet arbeidet med noveller. Vi prøvde oss på en helt ny metode for å få en dypere innholdsforståelse.

Drama som metode for å øke dybdeforståelsen er helt ny for både lærer og elever. Vi startet med helt enkle dramaøvelser for å kjenne på kroppen hvordan dette var.

Første oppgave var at elevene ble delt inn i grupper på to og to. På forhånd var novellen klipt opp i flere avsnitt der elevene kun fikk lese sitt avsnitt. Noen grupper fikk to avsnitt slik at vi fikk med hele novellen. Oppgaven var å lage et stillbilde fra noe av det de leste. I tillegg skulle de også tenke en tanke som de trodde den de leste om hadde. Hvordan elevene skulle løse oppgaven var helt opp til de enkelte gruppene. Alt elevene visste var hvilket nr i rekkefølgen deres avsnitt var. Når alle hadde løst oppgaven skulle denne vises for de andre. Dette gikk "slag i slag" uten "mellomprat". Først lagde de stillbildet, etter noen sekunder uttrykte de "tanken" før vi gikk videre til neste avsnitt. Hensikten var å prøve å lage en "filmsekvens" av alle avsnittene.

Vi snakket om hva de trodde de hadde sett og hva de trodde handlingen var. Det fine med denne oppgaven var at det var ingen fasit. Elevene tolket og lagde stillbildet som de mente passet, og de fikk spørsmål som " hva tror du"? om ulike sekvenser. Alle elevene deltok flott i denne aktiviteten.

Neste oppgave var at gruppene fikk utdelt alle avsnittene for så å skulle pusle dem sammen til hele novellen. Novellen manglet overskrift. Da alle var ferdige gikk vi gjennom rekkefølgen. Det var noen som klarte pusle den rett sammen. Etterpå leste vi novellen i sin helhet og snakket om innholdet i den. Til slutt skulle elevene foreslå hva overskriften kunne være.

Selv om dette var en helt ny metode for alle deltagerne, så var vi fornøyde med gjennomføringen. Alle deltok fint, og vi fikk gått "litt dypere" inn i innholdet på novellen. Elevene kunne gjerne tenke seg å gjøre dette en annen gang, men vi var enige om at vi skulle velge en kortere novelle.

 

Tekstene studeres.
Stillbilder.
Pusling av novellen.