Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
min
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Filmfest Salten

Tirsdag var de duket for årets filmfest i Bodø.Filmfest Salten er et årlig samarbeidsprosjekt mellom Salten Kultursamarbeid, DKS Bodø, Nordland Fylkeskommune, IRIS Salten og kommunene i Salten. Filmfesten er blitt en populær og viktig regional møteplass som bidrar til å trigge ungdoms interesse for film og motiverer til å bruke film som medium.

I forkant av filmfesten hadde elevene i 10. klasse jobbet med å lage film. De kunne velge mellom ulike kategorier de ville delta i. Kategoriene var: Miljøfilm, animasjonsfilm, dokumentarfilm og fiksjonsfilm. Klassen bestemte seg for å delta med en miljøfilm. Etter litt brainstorming kom de fram til at de ville jobbe med plastproblematikken. Parallellt med at vi jobbet med filmen var det mange medieoppslag om nettopp plastforsøplingen i Norge og om dyr som spiser plast.

Tirsdag dro vi til Bodø for å delta på filmfesten. Per Sundnes åpnet filmfesten utenfor Stormen bibliotek i et strålende vær. Det første vi var med på var en filmorama, med ulike verksted elevene kunne besøke. Ett av verkstedene het "Superwoman". Det handlet om ei stuntkvinne, Thea Danielsen Fjørtoft. Hun er den eneste i Norden som er både stuntkvinne og skuespiller. "Superwoman" viste ulike stuntoppdrag hun hadde gjort samt fortalte om hva det er som får noen til å ville "stunte" for andre skuespillere. Det var ei spennende økt.

Et annet verksted bestod i å se noen av årets filmer som deltok i konkurransen. Vi så fort at konkurransen var hard, og det var ganske mange som hadde miljø og plast som tema.

Et populært verksted var " Nye medier - TviBit". Her fikk elevene møte en filmprodusent fra Tromsø, Ismet Bachtiar fra Filmhuset TviBit. Han har hovedfokus på "nye medier" som interaktiv produksjon. Her fikk elevene bla prøve seg på interaktive dataspill.

Etter filmoramaen var det duket for kino i Fram kino. Vi fikk se " Kongens nei". En utrolig bra film som anbefales til de som ikke har sett den. Før og etter visningen fikk vi møte en av skuespillerne, Arthur Hakalahti Eilertsen fra Sandhornøy. Han startet sin skuespiller karriere på nettopp Filmfest Salten. I 2011 fikk han prisen "Beste mannlige skuespiller". Han var i samtale med en av produsentene til filmen. Per Sundnes ledet denne økta.

Etter en kort pause var det klart for filmgalla i spektrum. Her møttes ca 1100 10.-klassinger fra hele Salten. Det startet med et forrykende åpningsshow av MiN-Enseblet fra Narvik. Underveis i prisutdelingen var det ulike musikalske innslag.

For hver kategori som skulle deles ut, var det nye prisutdelere som introduserte de nominerte. Straumen skole ble nominert i klassen "Fiksjonsfilm". I tillegg hadde de nominasjon i kategorien "Beste mannlige skuespiller" - med Joakim Hansen. Vår film ble nominert i klassen "Miljøfilm", noe vi var utrolig stolte over. Det må være lov å skryte av seg selv når vi ble "topp tre" av 15 innsendte bidrag.

Vinnere i de ulike kategoriene var:

Beste fiksjonsfilm: "Rød, gul og blå" fra Hunstad ungdomsskole.

Beste dokumentarfilm: "Glunten" fra Hunstad ungdomsskole.

Beste mannlige skuespiller: Joakim Hansen fra Straumen ungdomsskole.

Beste kvinnelige skuespiller: Natasha Tikhanova fra Bodøsjøen skole.

Beste animasjonsfilm: "Stolen love".

Beste miljøfim: "The smoking trash" fra Hunstad ungdomsskole.

Juryens fagpris: "Mistenkt" fra Alstad ungdomsskole.

Folkets pris: "Glunten" fra Hunstad ungdomsskole.

Vandrerprisen: Straumen ungdomsskole.

Kvelden ble avsluttet med en ungdomskonsert før vi atter vendte nesen hjemover.
Flott tur til Bodø.
Konferansier Per Sundnes.
Klare til "Filmorama".
"Selfiestand" - her var det oppfordret til selfies.
Superwoman.
Fram kino.
Før salen fylles til filmgalla.
Beste mannlige skuespiller - Joakim Hansen.