Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Å fyre på et bål med tennstål

Bål var tema på uteskolen til småtrinnet siste fredag i april. De skulle lære om ulike båltyper, om når det er lov å tenne bål og det å bruke tennstål.

Målet med undervisningen var:

- Å lære at i  Norge er det et generelt bålforbud fra 15. april til 15. september. I denne perioden er det forbudt å tenne opp bål og grill (også engangsgrill) i eller i nærhet en av skog og annen utmark. Selv om det er generelt bålforbud har du lov til å tenne bål der det er opplagt at det ikke kan starte en større brann.

- Å lære seg om ulike typer bål og hvordan en bygger de opp.

- Å lære seg å bruke tennstål til å fyre opp bålet med.

- Å lage pinnebrøddeig og lage pinnebrødet over et selvlagd bål.

- Å lære om trygg bålbrenning:

- Ta hensyn til skogbrannfare og vindforhold.

- Det er alltid den som brenner bål som har ansvaret for brannsikkerheten.Det bør være en voksen, edru person som er ansvarlig for bålet.

- Bålet må være i god avstand fra bebyggelse og vegetasjon.

- Det er ikke lov å brenne bål på svaberg.

- Bålet må ikke være større enn at du har kontroll på det og kan slokke ved behov.

- Ha egnede slokkemidler lett tilgjengelig.

- Det er forbudt å brenne plast, bygningsmaterialer og annen søppel.

- Når du forlater bålplassen skal bålet være helt slokket.

Småtrinnet gikk først til fjæra for å skulle tenne opp bål der. Vi snakket om den kraftige vinden som var den dagen og kom fram til at det var altfor kraftig vind til å tenne opp mange små bål. Vi fant ut at vi kunne gå bak skola opp mot lysløypa. Der var det både vindstille og masse snø. Da ville det være trygt å fyre opp mange små bål.

Alle hadde med seg litt opptenningsved og litt større ved hjemmefra, og elevene begynte å lage ulike bål. Etter litt veiledning og hjelp, klarte de aller fleste å få fyr på bålet. Det var til og med noen som hadde øvd seg på bruken av tennstål hjemme.

Det ble ei flott læringsøkt ute i naturen, der alle fikk lære om bålforbud, bålvett, båltyper, å bruke tennstål for så å lage sitt eget pinnebrød som de stekte over et eget bål. Det var stor stas!