Velg seksjon Forside
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<mars 2024><<
mars 2024
mtotfls
01020304050607
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
min
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Sykkeldag i Bratten aktivitetspark

Barnetrinnet ved skolen var fredag 2.juni i Bratten aktivitetspark. Der hadde vi lånt sykkelgården og hadde opplæring i trafikkregler, trafikksikkerhet og generelle ferdigheter Elevene prøvde sykling i små "bygater" i sykkelgården.

Røsvik skole søkte om midler til Nordlands Fylkeskommune trafikksikkerhetsutvalg om å få dekt utgifter til å besøke Bratten sykkelgård i Bodø. Vi fikk 10 000 kr til dette formålet som skulle dekke transport til Bodø. Selve sykkelgården låner en gratis. Det er sykler til utlån i sykkelgården, slik at en trenger ikke å ha med seg dette selv. På dagtid er gården forebeholdt de som låner den, mens på ettermiddagstid kan alle bruke den.

Elevene dro til Bodø kl. 09.30 og var framme ca kl. 10.00. Da gikk alle sammen gjennom hele sykkelgården og snakket om både skilting og veimerking. Så fikk elevene øve seg på sykler i selve gården med både gangfelt, busslommer, fortau, rundkjøring, veikryss og trafikklys. Alle måtte også igjennom ei ferdighetsløype med syklene.

Innimellom var det tid til lek og annen aktivitet på de store friarealene der, i sandkassen, i piratskipet og med sjakkspillet. Vi tente bål i gapahuken og ordnet oss formiddagsmat der.

Det var en flott dag, der alle elevene fikk trent på sine trafikale og grunnleggende ferdigheter, samt lært mye om sykling i bybildet.

Da bussen hentet oss, kjørte vi innom Politihuset i Bodø og hilset på Pelle Politibil.

I generell del av læreplanen står det blant annet at skolen skal ruste barn til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre. Den skal gi hver elev kyndighet til å ta hånd om seg selv og sitt liv. Videre står det at opplæringen må tilføre holdninger og kunnskaper som varer livet ut og lære de unge å se framover og øve evnen til å treffe valg med fornuft. Læreplanen danner et grunnlag for at alle barn og unge skal få en felles, kontinuerlig og god trafikkopplæring, men dette må følges opp ved den enkelte.

Kompetansemål i kroppsøving etter 4. trinn Elevene skal kunne følge trafikkregler for fotgjengere og syklister.

Kompetansemål i kroppsøving etter 7. trinn Elevene skal kunne praktisere trygg bruk av sykkel som fremkomstmiddel.

Generell informasjon om Sykkelgården:

Sykkelgården i Bratten aktivitetspark inngår som en av de fire sykkelgårdene i Nordland. For å bedre sykkelopplæringen har Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg (NFTU) tatt initiativ til bygging av fire sykkelgårder på følgende steder: Brønnøysund, Mosjøen, Bodø og Tjeldsund. I sykkelgården er det mulig å trene på både grunnleggende (tekniske) og trafikale ferdigheter.

Main Image
Bilde 1 av 77