Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Småtrinnet

Småtrinnet arbeider med mye forskjellig i fagene. Vi prøver å lage interessante, lærerike, varierte og praktiske undervisningsøkter som skal favne alle elevene.

I faget naturfag har vi arbeidet med:

- registrere og beskrive egne observasjoner av vær, måle temperatur og nedbør og framstille resultatene grafisk

-bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler

-observere, registrere og beskrive endringene som skjer med et tre eller en annen flerårig plante over tid

-samtale om og sammenligne livssyklusen til noen plante- og dyrearter

I matematikk har vi arbeidet med

-samle, sortere, notere og illustrere data på formålstenlege måtar med teljestrekar, tabellar og søylediagram, med og utan digitale verktøy, og samtale om prosess og framstilling

-gjere overslag over og måle lengd, areal, volum, masse, temperatur, tid og vinklar, samtale om resultata og vurdere om dei er rimelege

-samanlikne storleikar ved hjelp av høvelege målereiskapar og enkel berekning, presentere resultata og vurdere om dei er rimelege

I faget norsk har vi arbeidet med

-følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

-lage tekster som kombinerer ord, lyd og bilde, med og uten digitale verktøy

-skrive enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster

Med utgangspunkt i disse målene fra Kunnskapsløftet etter 4. årstrinn lager vi undervinsningsprosjekter som omfatter flere mål samtidig.

I vinter har vi arbeidet med blant annet med å se på plantelivet. Vi har sådd ulike frø, satt krukkene i minidrivhus og gir dem næring hver dag. Elevene lærer om naturen, hvordan beplanting foregår, om næring og fotosyntesen. I tillegg må de ta ansvar for sitt drivhus og passe på det. De dokumenterer prosessen i arbeidsbøker med både tekst og tegninger. I tillegg har elevene "adoptert" et tre i skolegården og de følger med dette treet i alle årstidene. 3.-4.klasse har gått dypere inn i fagstoffet og har arbeidet med livssyklusen til noen av dyre- og planteartene her nord.

Hver eneste morgen måler småtrinnet temperaturen ute. De fører statistikk over temperaturen. Dette gjøres i et søylediagram. Her lærer de om kuldegrader og plussgrader, negative tall og tall, de teller antall og lager søyler. De finner gjennomsnittstemperaturen for måneden, høyeste og laveste temperatur. Alle måler hjemme og får dermed delta i prosessen. Det snakkes om dagens temperatur er et partall eller et oddetall. En får også inn komma og desimaler i denne samtalen.

I arbeidet med desiliter og liter hadde småtrinnet et morsomt prosjekt. I tillegg til å ha konkurranse over hvem som klarte å presse mest appelsinjuice ut av appelsinbåter, gjorde elevene et overslag over hvor mye de selv trodde de kunne presse ut og hva klassen samlet klarte. Det var spennende. Elevene målte hver enkelts resultat i desilitermål og samlet all juicen tilslutt. Her fikk de se dl og l. De plukket også ut frø fra frukten og plantet dette i minudrivhuset sitt. Prosjektet ble dokumentert skriftlig.

Et annet morsomt forsøk var å tegne på asjetter med whiteboardtusjer. Elevene fikk hver sin asjett, en tusj og fikk lov til å tegne på asjetten. Så skulle de helle vann forsiktig på asjetten og riste lett i den slik at det de tegnet løsnet. Dette var en moro aktvitet og elevene fikk se at whiteboardtusjene ikke fester seg slik som en sprittusj vil gjøre. Da fikk de en forståelse for at whiteboardtusjen er satt sammen av noe annet enn sprittusjen, som ikke vil løsne ved bruk av kun vann.

3.-4.klasse syns det å arbeide med mikroskop er spennede og lærerikt. Nylig har de undersøkt muggsopp i mikroskopet, søkt på nettet for å finne fakta om mugg og samtalet om dette. I tillegg har de  lagd ei utstilling av ulike petriskåler med forskjellig innhold. De har samlet fluer som vi kan studere, hårstrå, muggsopp fra brødskiver, appelsinskall, negler, plastnett, viskelær med viskestøv og mer. Dette står framme slik at alle som vil kan prøve mikroskopet og se på de ulike tingene.