Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
1.klasse vant en landsdekkende konkurranse i sjøvett

Redningsselskapet og IF arrangerte en landsdekkende skolekonkurranse om sjøvett i april 2010. 1.klasse ved skolen vår deltok og vant et klassesett med redningsvester til skolen.

1.klasse ved Røsvik skole deltok i april i en konkurranse arrangert av Redningsselskapet og IF. Alle landets 1.klassinger ble invitert til å delta i en skolekonkurranse med sjøvett som tema. Man kunne velge uttrykksform selv, det kunne være tegninger, maleri, collage, film, musikk eller foto. Det var bare å bruke fantasien.

Redningsselskapet satser sterkt på forebyggende arbeid rettet mot barn og unge. Det var i år femte året på rad at Redningsselskapet inviterte barneskoler over hele landet til å delta i skolekonkurransen om sjøvett. I år skulle man illustrere de 10 Elias- sjøvettreglene

Her er båten som vi sendte inn Røsvik skole har dette skoleåret kystkultur som satsningsområde på alle klassetrinn. I den forbindelse skulle 1.klasse arbeide med sjøvettreglene. Da passet det fint å delta i en konkurranse arrangert av Redningsselskapet og IF. De som vant ville få et klassesett med redningsvester og noen kunne vinne en tur med Redningsskøyta i tillegg. Redningsselskapet har en barneklubb: Eliasklubben.  På nettsidene til Redningsselskapet har klubben egne sider og disse ble brukt flittig i arbeidet med illustrasjonen.

Elevene lærte at på sjøen trenger vi regler. Det er ikke bare på landjorda vi trenger det.  Når du er på eller ved vannet må du følge sjøvettreglene. I Eliasklubben har Elias egne sjøvettregler som det er smart å kunne. Disse lærte elevene seg raskt og praktiserer i dag.

Reglene er: Det er tøft å bruke redningsvest Det er smart å kunne svømme Det er best å sitte rolig i båt. Det er farlig å dytte andre ut i vannet Det er ikke lov å dukke noen under vann Det er dumt å hoppe eller stupe før du vet om det er dypt nok Det er sikrest å være sammen med andre Det er lurt å si ifra til en voksen hvor du drar Det er ikke bra å kaste søppel i naturen Det er viktig å la dyra være i fred. Barna poengterte at den viktigste regelen enten du er på vannet eller ved vannet er at du må bruke redningsvest.

Eliasbåten er velkjent for elevene og de tente tvert på ideen om å illustrere dette.  Elevene hadde idemyldring og kom fram til at de ønsket å lage en stor båt der de kunne skrive sjøvettreglene til Elias på båtskroget. Lærerne hjalp til å tegne den store båten på gråpapir. Elevene fargela båten og skrev reglene på skroget med sprittusj. Videre tegnet de masse dyr som de limte rundt om på båten. I tillegg lagde de redningsvester, Kjapp, Hellinor og Elias i mindre format, som de dekorerte båten med.

Midt i april ble båten som var 2 m lang og 1.5 m høy, rullet sammen og sendt til Redningsselskapet. Elevene ventet spente på resultatet. I forrige uke kom det en mail fra Redningsselskapet om at 1.klasse ved Røsvik skole hadde vunnet et klassesett til sine 6 elever. Vestene, som er av merket Regatta, kom i ei stor eske i posten. Siden IF ikke har noe kontor i nærheten måtte skolen overrekke vestene selv. Onsdag fikk elevene prøve skolens nye vester for første gang. De var stolte og fornøyde over egen innsats.

Senere i vår skal elevene lære seg å ro i Røsvikfjæra med båter som skolen har kjøpt. Da vil vestene komme til nytte for første gang.

Nesten 3000 barn fra 164 skoler fra hele landet deltok i konkurransen. Redningsselskapet forteller at kreativiteten har vært stor. Det hadde ikke vært lett for dem å plukke ut 24 vinnere over hele landet. I Nordland var det to skoler som vant. Røsvik skole og Leknes skole i Lofoten. Leknes skole vant i tillegg hovedpremien som er en tur med Redningsskøyta

Main Image
Bilde 1 av 11