Meny
Velg seksjon Forside
Småtrinnet
Mellomtrinnet
Ungdomstrinn
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
25262728293031
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
00
dager
:
00
timer
:
00
min
:
00
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Google
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Hører du klokkeklangen?

I dag har vi hatt et forsøk om lyd i naturfag. Vi skulle undersøke om hyssing leder lyd. Det var spennende og artig.

Først så snakket vi om lyd og hva det er. Så snakket vi om hva vi trodde kom til å skje i forsøket. Vi skulle henge 2 forskjellige skjeer i 3 ulike tråder. Trådene/hyssingene hadde ulike tykkelse. Noen av oss trodde vi kom til å høre lyd av skjeen som kom borti et bord. Mens noen trodde ikke det. Men så kom vi på at vi hadde lagd blikkbokstelefoner med tråd i seg på småtrinnet, og da hørte vi lyd gjennom tråden.

Vi lærte at lyden høres forskjellig ut ved å bruke forskjellige tykkelse på trådene. I de tynne trådene ble lyden lys og holdt lang klang, mens de tykke trådene ble mer korte og mørke. Tråden førte lydbølgene.

 

Her er forsøket beskrevet:

Bind ei spiseskei i en tynn hyssing, sånn som på bildene. Hyssingendene kan være 20 - 30 cm lange. Klem hyssingendene inn mot øret. La skeia henge fritt, og hyssingene skal ikke komme borti noe. Dunk skeia mot en bordkant, og du hører en klokkelyd. Jo større skei dess større klokke. Når skeia henger i en tynn tråd, kan svingningene i skeia holde seg lenge. Holder vi i skeia med fingrene, blir svingningene øyeblikkelig borte.

Faglig forklaring Svingningene i skeia går bedre langs den stramme tråden opp til øret enn gjennom luft.

 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

Etter 4. årstrinn

Forskerspiren: bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert

Fenomener og stoffer:

utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer

Etter 7. årstrinn

Fenomener og stoffer:

undersøke fenomener knyttet til lyd, hørsel og støy, diskutere observasjonene og forklare hvordan lyd kan skade hørselen