Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<mars 2024><<
mars 2024
mtotfls
01020304050607
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Vi er godkjent som helsefremmende grunnskole!

Samtlige kommuner i Nordland har vedtatt og inngått samarbeidsavtale med Nordland fylkeskommune om å sikre alle elevene i de 204 grunnskolene i Nordland en helsefremmende hverdag. I april 2018 fikk vi kvalitetsstempelet helsefremmende skole!

Helsefremmende grunnskoler

Prosjektet Helsefremmende skoler i Nordland er initiert av Nordland fylkeskommune i samarbeid med folkehelsealliansen Nordland, der 28 regionale organisasjoner/institusjoner har gått sammen. Prosjektet har et felles mål om et «fresk Nordland»; om å skape nordlendinger som i fremtiden skal greie seg selv og ikke minst bidra til å bygge nordlandssamfunnet videre.

Samtlige kommuner i Nordland har vedtatt og inngått samarbeidsavtale med Nordland fylkeskommune om å sikre alle elevene i de 204 grunnskolene i Nordland en helsefremmende hverdag. Det er utarbeidet 10 kriterier som skolene må oppfylle for at de skal kunne si at de er i mål. Sentralt i disse er å sikre elevene perioder med daglig fysisk aktivitet, kunnskap og rutiner om kostholdet til elevene og ikke minst arbeide for å få våkne elever som møter til skolestart.

For å hjelpe skolene i arbeidet initierte Nordland fylkeskommune og Gjensidigestiftelsen et prosjekt som ble igangsatt i januar 2017. Etter 16 måneder er nå 51 av skolene i mål og kan smykke seg med kvalitetsstempelet helsefremmende skoler. Vi fikk æren av å bli første skole i kommunen, og skole nummer 51 i Nordland, som har dette kvalitetsstempelet.

Om helsefremmende grunnskoler:

«Målet med opplæringa er å ruste barn, unge og vaksne til å møte livsens oppgåver og meistre utfordringar saman med andre. Ho skal gi kvar elev kompetanse til å ta hånd om seg sjølv og sitt liv,og samtidig overskott og vilje til å vere andre til hjelp.» (Generell del av læreplanen) God helse er viktig for barns utvikling og evne til mestring og læring. Skolen er viktig for å bygge gode levevaner i tidlig alder. Grunnlaget for kriteriesettet bygger på FNs barnekonvensjon, opplæringsloven, folkehelseloven og gjeldende forskrifter for skoler.

Formål: Helsefremmende arbeid i skolene skal bidra til god helse, trivsel, læring og gode holdninger for elever og ansatte.

Kriterier

1 Helsefremmende arbeid er forankret i skolen Det helsefremmende arbeidet er forankret i skolens årsplan, vedtekter, øvrige styringsdokumenter og arbeidsmåter. Arbeidet evalueres jevnlig. De ansattes kompetanse skal sikre en god helsefremmende skolehverdag.

2 Skolen arbeider systematisk for å fremme psykisk helse og godt psykososialt miljø Skolen arbeider aktivt for at den enkelte elev skal oppleve trivsel, trygghet og sosial tilhørighet. Det arbeides aktivt med forebygging av mobbing og krenkelser.

3 Alle elever er fysisk aktive minst 60 minutter hver dag Aktiviteten kan deles opp i flere bolker, både ute og inne. Aktivitetene bør være varierte og medføre at man blir andpusten og at kroppen blir utfordret fysisk på ulike måter.

4 Nasjonale retningslinjer for skolemåltidet følges Måltidet bygger på at elevene har med seg matpakke. Skoler med kantine/matbod må stimulere elevene til sunne valg. Det er lagt til rette slik at det er enkelt å velge kaldt vann som tørstedrikk.

5 Skolen er tobakks- og rusfri Det er ikke tillatt å bruke røyk, snus eller andre rusmidler i løpet av skoletiden. Dette gjelder alle elever og alle ansatte som har kontakt med elever i løpet av skoletiden.

6 Skolen har en tilfredsstillende tverrfaglig skolehelsetjeneste Skolehelsetjenesten skal være tilgjengelig på skolen for elevene som et gratis lavterskeltilbud med mulighet for «drop-in» for elevene. Tjenesten skal være tverrfaglig.

7 Skolen har gode rutiner for samarbeid med og medvirkning fra elever og foresatte Skolen har tydelig medvirkning fra elever og foreldre i utviklingen av skolens miljø og ulike tilbud. Klasseråd, elevråd og FAU brukes aktivt i arbeidet. Elevenes fysiske og psykiske helse og samspill med andre er tema på foreldremøter og i foreldresamtaler.

8 Skolen gir opplæring i levevaner og har arbeidsmåter som fremmer helse Elevene gis opplæring i helsefremmende levevaner. Alle elever skal kjenne de nasjonale kostråd og anbefalinger for fysisk aktivitet. Varierte undervisningsmetoder sikrer at flere elever får muligheten til å oppleve mestring.

9 Skolen samarbeider med andre instanser Det etableres tverrfaglig samarbeid med andre instanser etter behov, dette for å sikre et helhetlig tilbud rundt eleven.

10 Skolen arbeider systematisk med sikkerhetsfremmende og ulykkesforebyggende arbeid Det arbeides med trafikkopplæring, og andre sikkerhetsfremmende og ulykkesforebyggende tiltak for å skape robuste og trygge elever. Skolen har gode rutiner for internkontroll.

Ved Røsvik skole har vi siden 2015 arbeidet aktivt med fokus på kriteriene. Rektor har i samarbeid med personalet utarbeidet en fyldig statusrapport som redegjør for hvert kriterium. Rapporten er behandlet av elevråd, FAU og SU – som alle stiller seg bak rapporten.

Det er derfor med stor stolthet vi nå annonserer at vi er godkjent som helsefremmende skole!

Begivenheten markeres på skolens sommeravslutning i juni. Dato kommer!