Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Besøk hos MOWI, "Fra hav til bord"

5.-6.klasse var på besøk hos MOWIs matfiskanlegg i Kalvika i Sørfold, tirsdag 7.mai. I den anledningen skulle de arbeide med realfagsmodulen "Fra hav til bord" ved å være med på daglig røkting, se på laks og fiske andre fiskearter for å sammenligne de.

Sørfold kommune er blitt en realfagskommune og arbeider aktivt med å øke interessen for realfag. I den anledning har kommunen utarbeidet ulike læringsmoduler innen kraftproduksjon/energi, geologi/mineraler og hav/oppdrett.

Beskrivelse av modul en "Fra hav til bord".  Elevene skal lære om, og lage trygg og ernæringsmessig god mat. Lære hvor råvarene kommer fra og prosessen råvarene går gjennom fra hav til bord. Kortreist og lokale råvarer.

Kompetansemål fra Kunnskapsløftet:

-samtale om tilrådingane for eit sunt kosthald frå helsestyresmaktene, og gi døme på samanhengen mellom kosthald, helse og livsstil (mat og helse etter 7 trinn)

-følgje oppskrifter. (mat og helse etter 7 trinn)

-diskutere kva mattryggleik og trygg mat inneber. (mat og helse etter 7 trinn)

-vurdere, velje og handle miljøbevisst. utvikle, lage og presentere eit produkt (Samfunnsfag etter 7. trinn)

-beskrive korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast. (Samfunnsfag etter 7. trinn)

- bruke rekning for å auke eller redusere mengda i oppskrifter, prøve dei ut og vurdere resultatet. (mat og helse etter 7 trinn)

I tillegg skulle elevene lære om sjøvett, oppdrettsanlegg, eksport og import, sammenligne torskens og laksens ytre og indre anatomi.

Elevene diskuterte hvilke fisker de kjenner til fra før, samt repiterte anatomien til laksen i forkant av besøket på oppdrettsanelgget.

Dagen startet med at vi ble ønsket velkommen til oppdrettsanlegget av driftsleder Kato Karlsen og Hanne Christoffersen. Vi gjennomgikk raskt sjøvettsregler og bruken av redningsvest.Vi ble fraktet til matfiskanlegget i Kalvika, der de har 12 merder med omtrent 2 millioner lakser. Vi fikk da en omvisning på båten av driftsteknikerne Jørgen og Petter, som var sammen med oss hele dagen. De fortalte elevene om hvorfor de produserer laks. Elevene fikk en gjennomgang av laksens liv fra den kommer som smolt, til den blir fraktet til slakteri med brønnbåt, for så å foreldes og selges ut i verden. MOWI er verdens største oppdrettselskap og eksporterer laks for store verdier. I Sørfold har MOWI 2 matfiskanlegg og et stamfiskanlegg. Fjorden her er svært godt egnet til lakseoppdrett.

Etterpå fikk elevene se på noe av den daglige røktningen ved anlegget. Elevene fikk være med på opptak av dødfisk, samt foring av laksen.Elevene fikk prøve seg på ulike knuter og fortøye båtene. I lunsjpausen fikk elevene pølser med brød på flåten. Da fikk de møte resten av driftsteknikerne og samtalte med de. De fikk være med på foring fra flåten. Alle merdene blir foret fra flåten via overvåkingskameraer og datateknologi.

Etter ei stund fikk elevene lov til å fiske fra båten. De fikk både sei og torsk. Det ble avhold en fiskekonkurranse om hvem som fikk dagens minste og største fisk. Louise-Marie fikk en torsk på 6 kg, og den ble dagens største fisk. Linnea-Marie fikk dagens minste, og det var en småsei.

Det ble tatt opp lask fra en merde som vi skulle få studere. Arne Bjørkbom kom og forklarte elevene den ytre anatomien på laksen og tok samtidig for seg hvordan torsken ser ut. Dette var veldig interessant, for man tenker ofte at en fisk ser nå likedan ut, men nei det gjør den ikke. Laksen og torsken har samme form, men ulik skinn, farge, finner, spole med mer. Torsken har flere finner og laksen har fettfinne, noe som torsken ikke har.

Etter en sammenligneing og gjennomgang av det ytre på begge fiskeartene, ble begge fiskene sløyd. Arne forklarte om de de ulike delene inni laksen og forklarte elevene om alle funksjonene. Elevene fikk holde både hjerte, svømmelære, øye, gjeller, magesekk, nyrene (blodranden),galleblære og tarmene. Inni magesekken til laksen var det kun fiskefor.

Så var det torskens tur til å bli sløyd. Den hadde også mye av det samme i seg, men det som var mest interessant, var at den hadde to fisker inni sin magesekk. Ikke et eneste forpellets ble funnet, enda vi var nært anlegget. Torsken er en rovfisk og han jakter på andre fisker. Elevene var over i begeistring over at det lå to halvfordøyde fisker i magen til torsken.

Etter denne læringsseansen, fikk elevene selv prøve å sløye både laks, torsk og sei. De fikk være med på å skjære filet av torsk og laks. Dette viste Kato oss. Kato skjærte flere fileter til elevene som de fikk ta med seg tilbake til skolen, for å bruke i matlaging. Allerede neste dag var hele skolen i kystfortet og der lagde elevene seg laksepakker med torsk i, over bål. De hadde fisk sammen med grønnsaker i folie og stekte det over bålet. I neste uke lagde elevene fiskesuppe med både laks og torsk.

Røsvik skole vil gjerne takke MOWI for en flott og lærerik dag på fjorden, samt takke for ypperlige råvarer til matprouksjon!

Hanne
Elevene fikk prøve å kjøre båt
Elevene fikk prøve å lære seg å knyte
Kato loser oss trygt fram