Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<mars 2024><<
mars 2024
mtotfls
01020304050607
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
"Hvordan kan vi ta vare på alt som lever rundt og med oss?"

Røsvik skole samarbeider videre med Angel skole i Praha. Dette året har mellomtrinnet arbeidet med problemstillingen: "Hvordan kan vi ta vare på alt som lever rundt og med oss?"

De ulike klassene på mellomtrinnet har arbeidet med forskjellige emner innenfor dette.

Elevene har gjennom flere fag og metoder lært om hvordan de kan ta vare på miljøet og seg selv på en sunn, bærekraftig måte. De har lært hvordan de kan bli gode samfunnsborgere. Elevene har gjennom skoleforløpet lært at det er viktig at vi har et sunt og godt miljø i hele verden. De har lært at gjennom deres arbeid, bidrar de til at verden blir et bedre sted både for mennesker, dyr og natur.

Målene med dette prosjektet var:
- elevene lærte å ta ansvar for deres egen helse og miljøet vi lever i.
- de fikk velge hvilke metoder de ville bruke.
- de lærte å sortere søppel, resirkulering, hvordan vi kan redusere CO2-utslippene og ta ansvar for egen helse.
- elevene lærte om FNs bærekraftmål.
- de fikk lære om gjenbruk, redesign, dyrking av mat i egen husholdning, strømsparing og energisparing.

5.klasse har arbeidet med temaet "Bærekraftig matproduksjon". Elevene har sett på norsk og lokal matproduskjon. De har tatt for seg sauedrift, reindrift, jakt og fiske. I tillegg har de sett på hva en selv kan dyrke hjemme. I klasserommet har de dyrket både tomater, paprika og chilli fra frø de har plukket ut av gamle grønnsaker. De har fulgt prosessen fra å så, spiring, prikling, gjødsling, vanning, omplanting og forhåpentligvis høsting av grønnsakene sine. Alle elevene på hele trinnet har fått med seg ulike planter hjem. De har i tillegg sådd nepe, salat og agurkplanter fra kjøpte frø.

De har erfart mye i den praktiske delen av prosjektet. Elevene har i tillegg lagd en powerpoint presentasjon sammen. Her har de lest seg opp, skrevet, forsket og dokumentert hele prosessen gjennom bilder og tekst.

6.klasse har arbeidet med forsøpling som tema. De har sett på hva de selv kan gjøre for å redusere og hindre forsøpling. De har arbeidet aktivt både i klasserommet med søppelsortering, og hjemme.De har samlet batteri til gjenvinning. Elevene har deltatt aktivt 2 ganger på strandryddeaksjoner, ryddet langs veien til 17.mai, deltatt på Beintøft for å redusere Co2-utslippene og vært med på "Aksjon aluminium" der de leverte aluminium til gjenvinning. Elevene har laget en stor presentasjon som tar for seg plast i havet, plast i naturen, hva batteri gjør i naturen dersom det blir liggende der, Co2-utslipp og annen forrurensing. De har sett på redesign og sydd forklær av gamle bukser.

7.klasse har gått i dybden av avfallet vi kaster. Elevene har undersøkt hjemme og på skolen hva som kastes. De har sett på avfallets reise og undersøkt om resirkulering og gjenvinning av de ulike typene avfall. De har kalt prosjektet sitt: "Avfall, en ressurs!". 7.klasse har også arbeidet med redesign i kunst og håndverk, deltat på de ulike aksjonene og strandryddingen.

Alle elevene sitter igjen med mange erfaringer og mye kunnskap om emnene.

Chilli som kommer opp
Parikaplanter, tidlig i februar
Forsøk med neper: Hva har lys og varme å si for veksten av plantene?. De til høyre har fått jevnt lys og jevn varme. De til venstre har fått lite lys og mye varme.
Salat. Forsøk med lys og varme.
Agurkplanter. De nærmeste har fått jevn temperatur og gode lysforhold.
Det spirer og gror. Dette er i slutten av april.
Tomatplanter
Plantene skal hjem til elevene. Hjemme må elevene følge med plantenes utvikling. De tar bilder en gang pr uke og skriver i Teamsrapporten sin om vekst og utvikling.
Søppelsortering i 6.klasse sitt klasserom.
Strandryddeaksjon med hele skolen i juni 2021
Avfall etter strandryddeaksjonen våren 2021