Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
min
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Møte og konferanse i Praha

Les om vår reise til Praha, 25.-28. april 2022.

Vårt 3-årige samarbeidsprosjektet mellom Angel skole i Praha og Røsvik skole, nærmer seg slutten.

I april deltok vi på konferansen Supporting Active Citizenship, i Townhall Prague 12, hvor resultatet av prosjektet ble presentert.

Prosjektet er finansiert av EEA- Grants (EØS-og Norgestilskudd). EØS-midlene er Norges bidrag til sosial og økonomisk utjevning i Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS). Støtten skal også styrke forbindelsene og samarbeidet mellom Norge og mottakerlandene.

I april deltok 3 lærere og rektor på avslutningskonferanse i Praha, hvor resultatet fra prosjektet ble presentert.

I løpet av disse 3 skoleårene har vi delt gode praksiseksempler, lyttet til, og lært av hverandre, og vi har videreutviklet nye undervisningsopplegg, med fokus spesielt på aktivt medborgerskap, elevmedvirkning og delaktighet i prosesser.

Under konferansen ble enkelte av undervisningsoppleggene fra begge land presentert.

Som helsefremmende skole trakk vi fram hvordan vi bruker nærområdet og uteområdet vårt, for å få aktivitet inn i skolehverdagen.

Vi fortalte også om måten vi jobber praktisk og variert, om samarbeid med næringslivet, om noen av våre elevbedrifter, og om hvordan vi bevisst bruker turer i oppstarten av et skoleår for å bygge relasjoner, både mellom elever og mellom elevene og de ansatte. Tilhørerne var meget interessert i dette, og vi fikk mange spørsmål fra salen etter presentasjonene våre.

Sørfold kommune ble presentert i ord og bilder, samt bygda Røsvik og Røsvik skole – og vi viste film og mange bilder fra vår vakre natur.
Tilbakemeldingene var svært positive, og kanskje har vi fristet en og annen tsjekker til å legge ferietur til Norge en gang?

Fra Tsjekkia sitter vi spesielt igjen med lærdom om hvordan de bruker engelsk i sin skolehverdag, helt fra barnehagealder. Angel bruker aktivt «native speakers» i klasserommet, som gjør at elevene får engelsk inn i sin dagligtale.

Vi har fått, og vært med på å utarbeide, nye undervisningsopplegg, og noen av dem har vi allerede implementert i vår undervisning, som Gardenparty og eventyrvandring.

Alle undervisningsopplegg er samlet og trykket i 3 eksemplarer; tsjekkisk, engelsk og norsk.

Det var innholdsrike dager, og på fritida rakk vi å være turister, vandre gatelangs og oppleve vår-stemning i en vakker by, full av historie.

Nå gjenstår å presentere prosjektet her i Norge.

Å være en del av et slikt prosjekt har vært lærerikt, spennende, arbeidsomt og utviklende.

Om andre skoler som leser dette er interessert i internasjonalt samarbeid, også på videregående/universitetsnivå, ta kontakt med oss – og vi kan videreformidle henvendelsen
til enten Angel skole og/eller kontaktperson v/ universitet i Praha.

Tirsdag 26.april ble brukt til møte på Angel skole.
Klare til konferanse.
Marie Horcickova innleder og forteller om prosjektet.
Fra oppstarten av konferansen.
Trude presenterer Sørfold kommune med mer. Jana oversetter til tsjekkisk.
Birgitte presenterer undervisningsopplegg. Jana oversetter.
Hilde presenterer undervisningsopplegg. Jana oversetter.
Etter alle foredrag var det tid for spørsmål fra salen.
Spørsmålsrunde fra salen. Jana oversetter tsjekkisk-engelsk, og våre svar på engelsk - til tsjekkisk.
Prosjektpartnerne.
Og på fritida var det tid til å være turister og oppleve Praha!
Vi fikk se en vakker by, rik på kultur og historie.