Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
1. og 2. trinn besøkte Marine Harvest

1. og 2.trinn besøkte 26.august 2014 matfiskanlegget til Marine Harvest som ligger i Jektvika ved Styrkesnes.

Målet med besøket var: -Bli kjent med båtvett og det å være i en båt -Få opplæring i bruk av redningsvest -Se på og oppleve et oppdrettsanlegg -Lære om oppdrettsanlegg og deres yrkeskompetanse -Lære om fisk, da spesielt om laks, dens liv og virke -Få se og være med på sløying av fisk og tilberedning -Se hva som er inne i fisken -Lære om lokalt nærlingsliv -Bli kjent i nærmiljøet -Lære om hygiene -Ha det trivelig og sosialt sammen

I nydelig morgensol ble vi ønsket velkommen til Marine Harvest på brygga i Røsvik. Her fikk vi en gjennomgang av bruk av redningsvest og hvordan vi skal oppføre oss når vi er på kai og i båt

De 7 elevene fikk komme ombord i katameranen "Suliskongen". Der fikk de omvisning og de som ville fikk styre båten. Geir Kato var kaptein og loset oss trygt fram.

Da vi kom til Jektvika fikk vi omvisning på den store og flotte flåten som var der. Vi så oppholdsrom, kontor, kontrollrom, messe, vaskerom, tørkerom og lugarer. De har alle fasiliteter, slik at en kan være der lenge.I kontrollrommet fikk elevene en gjennomgang av utstyret der og en god innføring i foring av laks. De fikk styre kameraene som er i merdene og det var stor stas. De ansatte fortalte at de hadde omlag 2,1 millioner fisk der og at de snart måtte flytte noen av dem over i andre lokaliteter. Det er 1100 tonn med fisk der nå. De er 5 fast ansatte der og har en lærling + vikarer i jobb.

Etter det gikk vi ombord i båten igjen. Nå skulle vi i land for å hente fòr til fisken. Vi kjørte så ut til en av de store merdene og laksen hoppet vilt! Elevene fikk håndfòre laksen og syns det var fantastisk morsomt. Etterhvert fikk de ganske god dreis på foringen, men mange måtte pille fòr ut av kragene på genserene.

Odd Morten og Arne hentet opp laks. Denne ble "bløgget" og lagt i et kar. Etter en lang stund ute i steikende sol, 20 grader og med fòring, ble laksen sløyd til stor begeistring. Arne og Odd Morten viste og forklarte hva som var inne i fisken. Både nyrer, svømmeblære, galleblære, lever, tarmer, magesekk og hjerte ble nøye studert.

Da vi var ferdige med foring og sløying, gikk båten tilbake til flåta. Der disket Odd Morten og Arne opp med stekt laks. Det var kjempegodt og nesten alle sammen likte det. De hadde også pølser med brød i bakhånd og ei flaske brus til alle. Etterpå fikk ungene leke ombord i flåten og til kaffen vanket det både kjeks og sjokolade.

Under oppsummeringen av dagen viste det seg at elevene hadde erfart og lært masse. Når de er tilbake på skola skal de både tegne og skrive om dette. Laksen som vi har fått med oss tilbake, skal de også få tilberede på ulike vis.     Vi må takke Marine Harvest, avdeling Jektvika for en flott dag!

Main Image
Bilde 1 av 23