Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<mars 2024><<
mars 2024
mtotfls
01020304050607
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Skytterbanen!

Torsdag 19.mai gikk hele småtrinnet på tur til Skytterbanen i Røsvik. Det ble en flott tur i med masse vårtegn og fint vær.

Etter dagesvis med regn, sludd og hagel, kom sola overraskende fram da småtrinnet endelig skulle på tur igjen.

Noen av målene med turen var blant annet:

•             Gå på tur til skytterbanen i skogen ved lysløypa

•             Lære å bruke stormkjøkken

•             Lage mat på stormkjøkken. (suppe)

•             Ha med bamse og la bamse oppleve mye

•             Skrive bamses observasjoner i en bok og tegne

•             Observere vårtegn, gjøre seg kjent med naturen.

•             Gå på ulike underlag, bevege seg i naturem, leke og kose oss.

Turen startet på skolen og felles utstyr ble fordelt i sekkene. Alle fikk litt å bære. Elevene ble delt inn i gruppene, Bjørk, Gran, Selje og Rogn. Første oppgave var å finne sitt eget tre og studere hvordan det så ut nå. Alle fant raskt sitt tre og her fikk vi fine diskusjoner om form på blad, hvilken barktype, farger og forskjellene på løv-og bartrær. Videre så vi masse spor fra mus i vinter, vi så museganger og musebol som hadde vært under snøen. En del vårblomster smilte mot oss på vår vei oppover i lysløypa. Øverst i lysløypa lå det fortsatt en flekk med snø og den måtte jo selvsagt noen leke i. Vi møtte svært mange maurtuer på vår vei og der var stor aktivitet i disse.

Da vi kom til brua ved skytterbanen, måtte vi se etter om det var heist flagg opp der. Det var det ikke. Rødt flagg betyr at det er noen som er på banen og skyter. Da kan man ikke gå videre. Vi så på vannføringen i elva og diskuterte hvorfor det var så mye vann. Elevene kom fram til at det var snøsmeltingen i fjellet og regnet som var årsaken til det.

Da vi kom fram på skytterbanen, hvilte vi og spiste litt. Etterpå var det tid for å leke gjemsel med kosebamsene sine. Dette syns elevene var veldig morsomt.

Etter lek og moro, fant vi fem et stormkjøkken til hver gruppe. Nå skulle de montere stormkjøkkenet sammen, få rødsprit i brenneren, tenne på, lese oppskrift på betasuppe og tilberede den på stormkjøkkenet. På forhånd hadde elevene skjært opp pølser i biter for å ha i suppa. Alle gruppene fikk satt sammen stormkjøkkenet og fikk lagd maten ferdig. Det smakte svært godt med pølsesuppe med flatbrød til.

Videre utover dagen lekte elevene masse med dyrene sine. Noen av dyrene skadet seg og da måtte vi finne frem førstehjelpsutstyret og bandasjere og plastre kosedyret. Noen kosedyr fikk være med på utedo, mens andre var med på klatreturer. Alle lekte "Boksen går", gjemsel, "Gi et lite vink" og "Titten på hjørnet".

Mot slutten av turen oppdaget vi masse spor på en gammel skogsvei. Vi lurte fryktelig på om det kunne være gaupa som hadde vært der. Eller kunne det ha vært en rev, en ulv eller en gedigen hund? Vi googlet og sendte bilde til både Øystein og Kato om dette, men begge sa at det måtte ha vært en stor hund, for gaupa går ikke med klørne ute på flat mark. Både lettet og skuffet, gikk vi tilbake til skytterbanen for å pakke sammen sakene våre.

På hjemveien sang vi og koste oss. Alle var enige i at det hadde vært en lærerik og morsom dag.

Da elevene gikk hjem fra skolen, hadde alle med seg skriveboka for å skrive ned kosebamses opplevelse av turen. Fredags morgen lå 15 fortellinger og tegninger klare på kateteret i nyklasserommet til gjennomlesning. Det var mange flotte fortellinger om hva bamse hadde opplevd og nydelige tegninger.

Se bilder fra en flott dag:

Main Image
Bilde 1 av 36