Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
min
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Brønnbåt, fiske og saltsei hos Marine Harvest!

Torsdag 26.mai dro 3.og 4.trinn, John-Helge, Rosita og Birgitte på tur i strålende solskinn, sammen med Marine Harvest i Jektvika. Det ble en spennende dag fylt av ulike opplevelser. Elevene fikk både båttur, besøk i brønnbåt, fiske og lage saltsei.

Dagen startet på skolen der vi gjennomgikk hvordan vi oppfører oss ved havet og ombord i båtene. Vi sjekket redningsvestene og så til at alle hadde med seg det nødvendige utstyret.

Da vi kom til kaia, stod Kato, Hanne, John-Terje, Jørgen og Geir-Kato og ventet på oss. De hjalp oss ombord og snakket litt om sikkerheten ombord. Vi kjørte i Marine Harvest sin store katamaran, Breitinden, til Jektvika. Der skulle vi få være med på noe helt nytt for oss alle. Vi skulle få være med på smoltutsett.

Brønnbåten Rohav fra Ålesund lå og losset 200 000 laksesmolter over i ei merde i Jektvika. Det var 2 store slanger som førte smolten fra båtens brønner  over i merden. Vi så at båten ble lettere og lettere ved at den hevet seg over havoverflaten. Laksesmolten svømte fint i sirkler i merden.

Mathias, Petter og John-Terje fortalte oss om hva som skjedde med fisken, hvor stor den var nå, og hvor lenge de fisken måtte være i Jektvika og fores før den skulle tilbake til slakteri med en brønnbåt. De fortalte at smolten var omtrent 120 gram når den kom og var ca like lang som en blyant. Når laksen forlater anlegget, om ca. 1 1/2 år, vil laksen være omtrent 6 kg. Da blir den fraktet levende med en brønnbåt til slakteriet på Herøy på Helgeland. Vi fikk se på pellets og denne pelletsen var mye mindre enn den vi har sett på ved tidligere besøk. Pelletsen var så små på grunn av at det var laksebabyer som skal spise den. Videre fortalte de om en hvit presenning som var festet rundt hele merden. Dette kalte de et skjørt, som var festet rundt hele merden, og det stakk ca 5 m ned i havet. Dette skjørtet skal forhindre at lakselus kommer og setter seg på laksen. Lakselusen holder seg i det øvre vannlaget i havet, derfor trengte de ikke å ha det under hele merden. Mathias minnet elevene på at vi studerte lakselus ved forrige besøk og alle husket at det var en parasitt som lever på fisken.

Etter at brønnbåten Rohav var ferdig med å overføre smolten i merden, fylte de brønnene med vann igjen, slik at båten lå normalt i vannflaten. Da fikk vi gå ombord og hilse på arbeiderene og kapteinen ombord. Vi fikk omvisning ombord i båten og lærte om bau, akter, dekk, lugar, bysse, babord og styrbord. Vi fikk se i styrhuset. Der var det masse utstyr som var spennende å se på. De hadde styreposisjoner med ratt både framme og bak, slik at de kunne ha god kontroll når de bakker ved merdene og kaiene. De hadde 8 monitoerer som var i tilknytning til kameraer i brønnene/tankene. Kapteinen fortalte at båten var 54,175 m lang og at tankene ombord rommet 1050m3. De nyere båtene som rederiet Rostein AS eier, er på 4-4,5 000m3. Kapteinen forklarte oss om brønnene, luftilførsel og om ei laksetrapp de også hadde på dekk. Det er alltid 4 mann ombord, og de jobber skift på 6 og 6 timer av gangen. Når kapteinen hviler, er det en styrmann som overtar. De er på arbeid i 28 dager og hjemme hos familien i 28 dager. Det tok 57 timer for dem å gå fra Jektvika til smoltanlegget som er på Salsbruket i Nord Trøndelag, og tilbake hit.

Da vi var ferdige med omvisningen på brønnbåten, gikk vi tilbake i båten Suliskongen. Fra denne skulle vi få fiske fisk. Alle stilte seg opp og slapp snøret ut. Den første fisken som bet på, var så stor at stanga til eleven knakk rett av. Etterhvert fikk vi fiskene ombord i båten og jubelen var stor, for fisken var diger. Elevene fikk fisker fra 4-6 kg på krokene. Marine Harvestgutta hjalp til med å få fisken om bord og ta rede på fisken. Kato sløyde og sløyde, samt forklarte anatomien til fisken. Det var stor stas å få holde fiskens hjerte og å kikke i magesekken. Kato skar opp masse fisk til koking inne på flåta, og tok også ut leveren på seien. Dette ble kokt til fersfisk og lever inne. Kato skar også både torske-og seifilèer som vi fikk med oss tilbake til skolen. Disse skal brukes neste torsdag i kystfortet, der småtrinnet skal ha utedag. Da skal vi lage fiskepakker på bål.

Hovedårsaken til at vi skulle fiske denne dagen, var at vi skulle lage den gamle tradisjonsrike fiskeretten: saltsei/gammelsei/rødsei. (Den kalles for ulike ting). Kato forklarte elevene om hvordan denne fisken blir lagd. Man bløgger ikke denne fisken og den "flekkes" på en spesiell måte. Videre lærte vi alle hvordan man skal legge fisken i tønner og stamper, med grovsalt imellom lagene og hvordan den skal ligge for best mulig resultat. Vi fikk med oss hjem en stor stamp med masse saltsei, som nå skal stå i kjelleren i allefall i 6 måneder før vi kan tilberede den i mat og helse.

Etter fisking og salting, gikk vi inn på flåten og der fikk vi servert fersk sei og lever, med flatbrød, smør og rømme. Et himmelsk godt måltid. Vi fikk kjøre med "lillebåten" tilbake til skolen som har 150 hk. Det syns elevene er kjempemoro.

Nok en gang må vi takke Marine Harvest, Avd. Jektvika matfisk, for en fantastisk lærerik og spennende dag.

Main Image
Bilde 1 av 78