Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
min
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Sykkeldag 2016

Tirsdag 31.mai hadde småtrinnet sykkeldag i skolens område. På forhånd hadde de hatt flere timer med teori og tatt sykkelprøven for 4.klasse. Det ble en vellykket dag og politiet var med hele tiden.

I mai måned har småtrinnet hatt fokus på trafikksikkerhet og syklilng i kroppsøvingsfaget. I den anlending har de arbeidet grundig med sykkelregler og trafikksikkerheten til myke trafikanter. Vi har brukt undervisningsmateriell fra Trygg trafikk, både på nettet og i ei fagbok om trafikk utgitt av Trygg trafikk, som vi har klassesett av. Alle elevene har gjennomført Sykkelprøven del 2, som er en test om både det som er påbudt på sykkelen og en del trafikkregler.

I strålende solskinn ordnet 4.klasse til ferdighetsløypa ute på skolens fotballbane. Løypa bestod av 6 ferdighetsprøver:

-Nr.1: Ved første post skulle elevene sykle slalom mellom store kjegler. Det er ikke lov å komme borti kjeglene eller ha føttene nedi marka.

-Nr. 2: På dagens andre ferdighetspost skulle elevene sykle på en ca 4 m lang planke. He fikk de ikke lov til å sykle utenfor planken og heller ikke ha føtene nedi bakken.

-Nr.3: På denne posten skulle elevene sykle inn i ei trakt som ble smalere og smalere.

-Nr. 4: Denne ferdighetsposten bestod i at elevene skulle sykle i en vinkel. De måtte ikke komme utenfor strekene, ei heller tråkke i bakken.

-Nr. 5: På denne ferdighetsposten hadde vi ei vippe bestående av en 3 m lang planke som var bygd opp av stokker som lå under. Denne skulle elevene sykle over og ikke sykle utenfor. Ei her var det lov til å ha føttene i marka.

-Nr.6: På siste post var det valgritt. Her kunne elevene kjøre tett slalom eller bare sykle inn i mål gjennom et gitt område.

Tilslutt skulle hele løypa gjennomføres uten stopp og uten å være i kontakt med bakken med føttene.

Politiet var representert hele dagen med politibetjentene Markus Mathisen og Fredrik K. Johansen. De fulgte en og en elev gjennom hele ferdighetsløypa og godkjente de ulike postene og hele løypa. De gikk hele veien ved siden av eleven og gav gode tilbakemeldinger og oppmuntringer langs løypa. Etter at løypa var gjennomført, måtte syklene og hjelmen inn til sikkerhetskjekk. Politibetjentene fylte ut et skjema fra Trygg Trafikk, som fortalte om sykkelen bel godkjent, eller om foreldrene måtte utbedre noen feil eller mangler på sykkelen. Alle elvene fikk refleksbånd fra Politiet i Salten i premie. Politibetjentene hjalp også elevene med å stille inn seter og stramme bremser. For å unngå lange køer og ventetid i løypa, syklet elevene i skolens cross-sykkelbane som ligger i lysløypa og i skogen mot Åkerneset. I tillegg ble det syklet litt på skolens sykkelhopp.

Vi var veldig heldige med lunsjen denne dagen, for u-trinnet stod for månedens felleslunsj. Alle fikk servert grove pizzahorn, oppskjært frukt og vann i varmen. I pausen fikk de andre elevene ved skolen også prøve ut ferdighetsløypa. Det var populært.

Da sykkeldagen nærmet seg slutten, fikk elevene lov til å se i og sitte i politibilen. Det var spennende!

Røsvik skole vil takke Politiet i Salten for at de prioriterer holdningsskapende arbeid og at de bidro i svært stor grad på sykkeldagen. Det satte vi alle stor pris på.

Main Image
Bilde 1 av 64