Publisert: 11. september 2023 | Sist endret: 11. september 2023 | Forfatter: Marianne Jonassen

Tverrfaglig uke, Øyrådet 2023

I forrige uke ble tverrfaglig uke gjennomført for alle trinn, tema på hele skolen var Valget som bygger opp rundet det tverrfaglige emne Demokrati og medborgerskap i LK20.

På 10. trinn ble blant annet Øyrådet 2023 gjennomført. Der elevene selv hadde etablert egne partier og stilte til valg.

Saker som ble debattert denne uken var:
Utbygging i Krageviga
Vindmøllepark på Bergeneset
Fritt skolevalg
Sammenslåing av Møvig og Lindebøskauen til en stor ungdomsskole.

Øyas Fantastiske Øyparti gjorde et brakvalg og fikk 30% av stemmene ved årets valg. Populistpartiet kommer inn på en solid 2. plass med Øyas Mulighet for Fremtid på en 3. plass. Årets overraskelse var Flekkerøya Moped og Vaffelparti som kom inn på en 4. plass.

Utrolig godt jobbet av samtlige partier som deltok med engasjement og gode argumenter. Synd at dette ikke ble vist på direktesendt tv!