Meny
Velg klasse: Forside
St. Olavsvei 22 4631 Kristiansand
Telefon: 38 14 44 20 Send oss e-post
Redaktør: Sverre Bjotveit
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<september 2020><<
september 2020
mtotfls
31010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293001020304
05060708091011
sep
28
2020
Høstferie
Flere dager. Slutter 02.10.2020
Nasjonale prøver - innlogging
Nasjonale prøver- innlogging
Gå til Its Learning
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Vurdering for læring

Mange studier har vist at måten elevene vurderes på både kan hemme og fremme læring. Skolen er opptatt av hvordan vurdering kan brukes som et redskap for læring.

 

Vurdering for læring er all vurdering som gis underveis i opplæringen og som bidrar til å fremme læring. Begrepet vurdering av læring brukes om prøver og oppgaver som gir informasjon om hva eleven kan på et gitt tidspunkt.

Skolen arbeider med å lage tydelige mål og kriterier for elevenes faglige og sosiale utvikling.

Elevene skal få faglige relevante tilbakemeldinger, råd om forbedring og bli involvert i vurderingsarbeidet. Dette er viktig for å fremme læring, og kan bidra til at både lærere og elever får mulighet til å påvirke og endre undervisningen ved hjelp av samtaler om elevenes læring. 

Pedagogisk senter i Kristiansand, har laget denne informasjonen for foreldre.

Udir har også mye informasjon om vurdering for læring. De setter særlig fokus på fire prinsipper som er sentrale i vurderingsarbeid som har til formål å fremme læring. Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de:

  1. Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem.
  2. Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.
  3. Får råd om hvordan de kan forbedre seg.
  4. Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

Les mer på denne lenken til Udir.