Mange studier har vist at måten elevene vurderes på både kan hemme og fremme
læring. Skolen er opptatt av hvordan vurdering kan brukes som et redskap for læring.
Vurdering for læring er all vurdering som gis underveis i opplæringen og som bidrar
til å fremme læring. Begrepet vurdering av læring brukes om prøver og oppgaver
som gir informasjon om hva eleven kan på et gitt tidspunkt.
Skolen arbeider med å lage tydelige mål og kriterier for elevenes faglige og
sosiale utvikling.
Elevene skal få faglige relevante tilbakemeldinger, råd om
forbedring og bli involvert i vurderingsarbeidet. Dette er viktig for å fremme læring, og
kan bidra til at både lærere og elever får mulighet til å påvirke og endre
undervisningen ved hjelp av samtaler om elevenes læring.
Pedagogisk senter i Kristiansand, har laget denne informasjonen for foreldre.
Udir har også mye informasjon om vurdering for læring. De setter særlig fokus på fire prinsipper som er sentrale i vurderingsarbeid som har til formål å fremme læring. Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de:
- Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem.
- Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.
- Får råd om hvordan de kan forbedre seg.
- Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
Les mer på denne lenken til Udir.