Meny
Velg klasse: Forside
St. Olavsvei 22 4631 Kristiansand
Telefon: 38 14 44 20 Send oss e-post
Redaktør: Sverre Bjotveit
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<februar 2021><<
februar 2021
mtotfls
25262728293031
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
01020304050607
Nasjonale prøver - innlogging
Nasjonale prøver- innlogging
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Vurdering for læring

Mange studier har vist at måten elevene vurderes på både kan hemme og fremme læring. Skolen er opptatt av hvordan vurdering kan brukes som et redskap for læring.

 

Vurdering for læring er all vurdering som gis underveis i opplæringen og som bidrar til å fremme læring. Begrepet vurdering av læring brukes om prøver og oppgaver som gir informasjon om hva eleven kan på et gitt tidspunkt.

Skolen arbeider med å lage tydelige mål og kriterier for elevenes faglige og sosiale utvikling.

Elevene skal få faglige relevante tilbakemeldinger, råd om forbedring og bli involvert i vurderingsarbeidet. Dette er viktig for å fremme læring, og kan bidra til at både lærere og elever får mulighet til å påvirke og endre undervisningen ved hjelp av samtaler om elevenes læring. 

Pedagogisk senter i Kristiansand, har laget denne informasjonen for foreldre.

Udir har også mye informasjon om vurdering for læring. De setter særlig fokus på fire prinsipper som er sentrale i vurderingsarbeid som har til formål å fremme læring. Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de:

  1. Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem.
  2. Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.
  3. Får råd om hvordan de kan forbedre seg.
  4. Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

Les mer på denne lenken til Udir.