Hovedmålet for solidaritetsprosjektet ved Oddemarka skole er å hjelpe
vanskeligstilte barn i Cape Town til å få en bedre hverdag gjennom å sikre dem
skolegang og utdanning. I tillegg skal prosjektet være med å knytte kontakter
over landegrenser, for på den måten å øke forståelsen for hverandres kulturer og
levesett.
Solidaritetsprosjektet ved Oddemarka skole så dagen lys i år 2000. Siri Young
opprettet da kontakten med Wynberg Rotary Club i Cape Town. Wynberg Rotary Club
driver et omfattende frivillig arbeid i Cape Town og har en egen ”norsk” komité.
Denne komiteen ledes av kristiansanderen Are Hovstad. Hovstad ble utnevnt til
Ridder av St. Olavs orden av hans majestet kong Harald V i 2007, for hans
årelange engasjement for skole- utviklingsarbeid for barn og unge. Wynberg
Rotary Club samarbeider også med en annen skole i Norge, nemlig Haugaland
Videregående skole i Haugesund. Fra 2000 og frem til nå har elevene ved
Oddemarka samlet inn godt over 1 mill. norsk kroner til prosjektet!!
Siri Young er prosjektets ”gudmor” ved Oddemarka skole. Hun
har gjennom sitt personlige engasjement, og ved hjelp av de tette relasjonene
hun har knyttet i Cape Town, vært den bærende drivkraften bak prosjektet. For
dette arbeidet har Siri mottatt Rotary’s høyeste utmerkelse i Sør-Afrika - Paul
Harris Award. Siri har nå gått av med pensjon, men hennes engasjement i
Solidaritetsprosjektet fortsetter.
De innsamlede midlene fra Oddemarka skole har i begynnelsen hovedsaklig gått
til å støtte elevene ved skolene Stephen Road og Montagues Gift. I 2008 kom en
ny skole med i samarbeidet. Dette er en videregående skole med over 1100 elever
som heter Fairmount High. Mange av elevene fra Stephen Road og Montagues tar
videregående utdanning på denne skolen. I 2010 innledet vi samarbeidet med en 4.
skole – De Duire – en barneskole, og i det siste har skolene Perivale og Lotus
River også kommet med i prosjektet. Alle de 6 skolene ligger Grassy Park området
i Cape Town. Dette er et av de fattigste og mest vanskeligstilte områdene i Cape
Town.
En del av pengene vi har samlet inn har gått til å kjøpe datamaskiner og til
å kjøpe inn bøker til et bibliotek, men mesteparten av midlene har gått til å gi
elevene stipender - kalt ”Oddemarka Bursaries”. Disse
stipendene har gjort det mulig for barn, som ellers ikke har kunnet gå på skole,
å få seg en utdanning. Av ca. 50 elever som i 2007 hadde fått stipend på
barneskolene, var det bare to som hadde droppet ut av videregående skole.
Organiseringen av
prosjektet
Solidaritetsprosjektet ved Oddemarka styres av en egen solidaritetskomité.
Solidaritetskomiteen
består av:
-
Erik Kalvik –
lærer
- Katrine Jørum –
sosiallærer
- Bjarne Sløgedal
– lærer
- Lars Olav
Repstad – lærer
-
Lindis Haugen – lærer
Komiteen har ansvaret for:
- planlegging og gjennomføringen av solidaritetsdagen
- kontakten med Wynberg Rotary Club – der i blant kontrollere at de
innsamlede pengene fra Oddemarka blir bruk etter hensikten gjennom å innhente
rapporter fra Wynberg Rotary Club + å følge med på referatene fra møtene i ”The
Norwegian Leason Comitee”
- at hvert trinn har et prosjekt knyttet til solidaritetsprosjektet
- utvelgelsen av elever som får dra til Cape Town
- finansieringen av besøkene i Cape Town
- informasjon internt og eksternt
Solidaritetsdagen
En skoledag i året settes av til selve solidaritetsdagen.
Solidaritetsdagen fungerer på lik linje med ”Operasjon dagsverk”. Elevene finner
jobber og får skolefri en dag for å tjene penger til prosjektet. Alle ansatte
bidrar i gjennomføringen av solidaritetsdagen.
Solidaritetsdagen skoleåret 2019/20
Besøk i Cape Town
Hvert 3. år reiser en liten delegasjon fra Oddemarka på besøk til Cape Town.
Hensikten med besøket er å pleie relasjonene til medhjelperne våre i rotary,
besøke skolene vi støtter og skaffe nye input og ny motivasjon for å drive
prosjektet videre. Vanligvis er det 2 voksne og 2 elever som reiser. Reisen
gjennomføres i vinterferien og ingen av de innsamlede pengene brukes til å
finansiere reisen til Cape Town. Disse turene finansieres gjennom gaver og
sponsing. De som sitter i solidaritetskomiteen må jobbe aktivt med å få inn
pengene til turen.
Elever og ansatte som får reise til Cape Town forplikter seg til å jobbe
aktivt for prosjektet i 3 år. De to elevene som får reise har i oppgave å gi
videre sine inntrykk og opplevelser fra Cape Town til resten av elevmassen på
skolen. De må også bidra i planlegging og gjennomføring av selve
solidaritetsdagen.
Det er to elever fra 8. trinn som får anledning til å reise til Cape Town må
være selvstendige og beherske engelsk svært godt. På reisen til Cape Town vil
elevene bo hos Sør Afrikanske vertsfamilier og de skal også hospitere på skolene
vi samarbeider med. De må kunne snakke i forsamlinger – både på egen skole og på
besøket i Cape Town.
Her er en artikkel fra utdelingen av stipend høsten 2016 hentet fra People's Post Cape Town
Skolen ble tildelt Skolefrontens Solidaritetspris i 2014! Les mer her!