Meny
Velg seksjon Forside
Småtrinnet
Mellomtrinnet
Ungdomstrinn
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juni 2025><<
juni 2025
mtotfls
26272829303101
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30010203040506
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
00
dager
:
00
timer
:
00
min
:
00
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Google
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Sørfold, lørdag
1.4 m/s fra vest. 0 mm nedbør.
12°

Søndag
17°
Mandag
15°
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
På besøk hos Marine Harvest i Matvika!

1.-2.trinn var på besøk hos Marine Harvest på onsdag og 3.-4.trinn var der på torsdag i uke 38. Der fikk de kjøre båt, lære om sjøvett, lære om oppdrett, laksens anatomi og fôre laks. Det var to innholds- og læringsrike dager. 

Målet med dagen hos Marine Harvest var: 

- se på et oppdrettsanlegg og få kjennskap til laksens livsløp, eksport og det varierte arbeidet på et oppdrettsanlegg.

- lære om fiskens anatomi, se og kjenne på fiskens indre organer, se og kjenne på utseende.

- se på laksens fôr og fôre laksen både for hånd og få prøve å styre den elektriske fôringen.

- fiske, ta ut krok og sløye.

- lære om sjøvett og hvordan en opptrer i båt og ved vannet.

- lære ulike begreper som har med vann, fiske og oppdrett å gjøre.

- ha det sosialt sammen.

 

Vi ble vel mottatt på brygga i Røsvik, der gikk vi gjennom hvordan vi oppfører oss i båt og hvordan vi opptrer ved vannet når vi både er på ei fast brygge, en leider og ei flytebrygge. Vi snakket om viktigheten av at redningsvesten satt godt på kroppen og at vektklassene må være riktige.

Vi ble fraktet ut til Matvika av Mathias Kristensen og Odd Morten Jonassen i en stor katameran. Matvika er en ny lokalitet i Follafjorden. Der har de for øyeblikket rundt 800 000 lakser. Elevene fikk høre om hva et oppdrettsanlegg er, hvorfor de arbeider med laks, hva de gjør med laksen når de sender den videre, hvor laksen herfra blir spist, hvor små de er når de kommer til Folla og de snakket om fôring og lakselus. Elevene fikk så studere en plakat som viste de ulike stadiene til ei lakselus. Dette syns de var interessant.

Vi ble fraktet til ei merde med laks på rundt 5-6 kg. Der fikk de lov til å komme ned på ringen og kikke ned i merden. Elevene fikk fôre laksen med laksefôr for hånd. De fikk også se en annen fisk som også er i merdene, rognkjeks. Odd-Morten forklarte at de hadde begynt med rognkjeks i merdene fordi den fisken hjalp dem å holde lakselus unna laksen. Rognkjeksen spiser nemlig lakselus. Rognkjeksen er en vakker fisk som både kan være turkis, brun og sølvfarget. Den har en stor sugekopp på buken. Elevene fikk se, ta på og holde rognkjekser til stor begeistring. De fikk også mate rognkjeksen med et annet fôr som var mye mindre. Vi fikk også vite at rognkjeksen hadde små hus hede i merdene som de hvilte i.

Sjefen til oppdrettsanlegget i Matvika, Are Moe og daglig leder i Matvika, Kato Karlsen kom innom merda for å hilse på elevene og prate litt med dem. Det var stor stas for alle å få treffe disse, og da fikk vi også muligheten til å snakke om viktigheten av opplysning og tidlig rekruttering til oppdrettsyrket. Skolen har partnerskapsavtale med Marine Harvest og skolebesøk er en del av den avtalen.

Etter å ha fôret laksen og rognkjeksen, tok Mathias og Odd-Morten opp noen lakser. Odd-Morten lot elevene holde en levende laks, og det var ikke bare bare å holde en stor fisk på mange kilo som sprellet. Videre viste han elevene hvordan man slår fisken i svime og bløgger den. Han forklarte elevene om gjellenes funksjon, om øynene, om alle finnene, om halespolen, om skjellene og det laget med slim som er utenpå fisken og om hvorfor laksen er lys oppå og mørk på undersiden. Elevene forstod at om lakselusen kommer på laksen og spiser seg gjennom slimlaget, ville fisken bli syk og dermed kanskje dø. Slimlaget fungerer som fiskens immunforsvar. Derfor er det viktig at laksen ikke har lakselus.

Odd-Morten tok så og sløyde fisken. Han viste elevene blant annet gjellene, hjertet, tarmen, galleblæra, endetarmen og magesekken. Elevene fikk holde hjertet, som fortsatt slo. Dette synes elevene var spennende og rart, men Odd-Morten forklarte at hjertet er en muskel som slår videre en stund på refleks. Elevene fikk skjære i galleblæra og gallen rant ut. De fikk se innholdet i magesekken og i tarmen. De fikk klemme ut avføring. Odd-Morten forklarte hele tiden hvilke funksjoner de ulike organene hadde i laksen. Til slutt sløyde han filêt av laksene som vi fikk med oss tilbake til skolen.

Da denne undervisningsøkta var ferdig kjørte vi til flåten hvor vi spiste lunsjen vår. Etter lunsj hilste vi på Petter som satt og fôret laksen fra flåten. Han hadde mange TV-skjermer der vi så masse laks og noen små kuler i vannet. Kulene var laksefôr. Han fortalte at han fôret laksen fra flåten. Det er kamera i hver eneste merde som følger med laksen og dette vises direkte på TV-skjermene. Han styrer det hele fra en data og bruker en consoll for å styre kameraet nede i merdene. Han følger med på skjermene og styrer ut hvor mye fôr han skal ha i hver eneste merde. Når han begynner å se at det blir en del sorte prikker (fôr) mellom fiskene, betyr det at de begynner å bli mette og han kan fôre mindre og mindre til at fisken er helt ferdigspist. Elevene fikk lov til å styre kameraene til stor begeistring.

Dagen nærmet seg slutten, men først skulle vi få fiske noen seier på fjorden. Vi skulle ha felleslunsj med fiskesuppe i neste uke og trengte derfor litt mer fisk enn bare laks. Mathias ordnet med dorger og elevene fikk fiske i havet. Etter ei stund fikk vi et par flotte seier, som Odd-Morten sløyde og skar filet av til oss. På hjemturen fikk de som hadde lyst til det, styre båten og tute i hornet.

Nok en gang har Marine Harvest tatt i mot elever på bedriftsbesøk på en ypperlig måte. Elevene og lærerne var meget godt fornøyde med dagene. Elevene sitter igjen med praktisk kunnskap og nye opplevelser. Elevene har fått bruke sansene, de har tatt på, luktet, sett og hørt om laksen og om ting rundt oppdrett og havbruk. De lærer på en helt annen måte enn å sitte i klasserommet å lese om det i ei bok. Vi vil takke for 2 flotte dager på havet sammen med Marine Harvest.

Bildene fra 1.-og 2.klasses dag er i en egen bildeserie.