Knivprosjekt for ungdomstrinnet i kunst og håndverk gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS) med Dag Rønnebu, januar 2018
I desember 2017 og tidlig i
januar 2018 fikk ungdomstrinnet være med på et knivprosjekt i kunst og håndverk
gjennom DKS. Vi var så heldige at Dag Rønnebu hadde tid og lyst til å komme til
Røsvik skole for å lære elevene å lage sin egen kniv og slire.
Oppgave i Design/Bruksform
1. Lage et knivskaft som skal
sammenføyes med et smidd knivblad.
2. Sy ei slire som passer til kniven du
har laget.
Mål fra kunnskapsløftet:
·
-Designe
produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
-Lage
funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk
Det var mange spente og ivrige elever
som gledet seg til en annerledes og praktisk skoledag.
Dag hadde smidd knivblad til hver
enkelt elev som de skulle lage knivskaft til. Emnet var av tørr selje. Elevene
startet med å lage skisse for hvordan de ville utforme kniven sin. Da
knivskaftet skulle passe til dem og være god å holde i, var det viktig at de
målte sin egen hånd.
De fikk hjelp til å bore hull i emnet
slik at knivbladet kunne limes inn. Vi brukte to komponent epoxylim for å lime
fast knivbladet. Det er viktig at det blir tett mellom blad og skaft. Knivene
ble satt i press til neste dag.
Neste steg var å spikke formen de
skulle ha på kniven. For ikke å skjære seg på knivbladet måtte elevene klippe
papp og teipe det godt på. Dermed ble det ingen kvasse kanter å skjære seg på.
Elevene satte knivskaftet i et glass
med kokt linolje slik at det skulle få et finere utseende og få en slags
impregnering.
Seljeskaftet trakk til seg noe olje
og resten ble tørket av. Siden kokt linolje kan selvantenne var det viktig at
elevene lærte at brennbart avfall kastes og oppbevares i egne søppeldunker
beregnet på brennbart avfall.
Da skaftet var ferdig tørket kunne vi
se at strukturen på treet var kommet godt fram. Knivskaftet hadde fått en
vakker glød samt at kniven tåler å bli brukt. Ivrige elever var klar for neste
oppgave som ventet – å lage sin egen slire til kniven de hadde laget.
Knivslire
Dag forklarte elevene hva de skulle
gjøre og hvilke redskaper de skulle bruke til denne oppgaven. De lærte navnet
på flere nye redskaper og hvordan de kunne bruke dem til å lage slire til
kniven sin.
Først måtte de få skåret hver sin del
av skinnet/læret. De målte rundt skaftet på kniven og fant ut hvor stor del av
skinnet de trengte. De fikk hjelp til å skjære ut og målte hvor langt opp på
skaftet slira skulle gå. Da elevene hadde tegnet og regnet ut på papir hvordan
slira skulle se ut, og hvor stor den måtte være for å passe, klippet de ut en
mal. På denne målingen var det svært viktig at elevene målte nøye slik at malen
ble korrekt.
Malen ble brukt til omriss for å tegne
på skinnet med kulepenn. Et trinsehjul ble deretter brukt for å lage merker for
søm. Elevene brukte syl for å lage hull i
slira til sømmen og jobbet iherdig og ivrig med oppgavene.
Slirene ble sydd med vokset tråd. Da
slirene var sydd sammen var det klart for å forme skinnet etter kniven sin.
Knivbladet med papp/teip på og litt
av skaftet ble dekket av et tynt lag med plast. Dette ble gjort for at
knivbladet ikke skulle ruste på grunn av fuktighet. Slira ble bløtlagt og
kniven ble lagt oppi. Slira ble formet. Da de var ferdige med formingen laget
elevene belteoppheng på slira.
Slira var nesten ferdig, kun farging
av skinnet var igjen. Her måtte de bruke hansker og forkle for ikke å få
flekker på hender eller klær.
Elevene har jobbet godt og ivrig med
knivprosjektet og resultatet er blitt meget bra. Elevene er stolte og har et
godt eierforhold til produktet sitt. Vi vil gjerne takke Dag Rønnebu og økonomisk støtte fra DKS, for et
spennende knivprosjekt.