Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Knivprosjekt for ungdomstrinnet i kunst og håndverk gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS) med Dag Rønnebu, januar 2018

I desember 2017 og tidlig i januar 2018 fikk ungdomstrinnet være med på et knivprosjekt i kunst og håndverk gjennom DKS. Vi var så heldige at Dag Rønnebu hadde tid og lyst til å komme til Røsvik skole for å lære elevene å lage sin egen kniv og slire.

Oppgave i Design/Bruksform

1.     Lage et knivskaft som skal sammenføyes med et smidd knivblad.

2.      Sy ei slire som passer til kniven du har laget.

Mål fra kunnskapsløftet: ·

-Designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon

-Lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk

Det var mange spente og ivrige elever som gledet seg til en annerledes og praktisk skoledag.  Dag hadde smidd knivblad til hver enkelt elev som de skulle lage knivskaft til. Emnet var av tørr selje. Elevene startet med å lage skisse for hvordan de ville utforme kniven sin. Da knivskaftet skulle passe til dem og være god å holde i, var det viktig at de målte sin egen hånd.

De fikk hjelp til å bore hull i emnet slik at knivbladet kunne limes inn. Vi brukte to komponent epoxylim for å lime fast knivbladet. Det er viktig at det blir tett mellom blad og skaft. Knivene ble satt i press til neste dag.

Neste steg var å spikke formen de skulle ha på kniven. For ikke å skjære seg på knivbladet måtte elevene klippe papp og teipe det godt på. Dermed ble det ingen kvasse kanter å skjære seg på.

Elevene satte knivskaftet i et glass med kokt linolje slik at det skulle få et finere utseende og få en slags impregnering. Seljeskaftet trakk til seg noe olje og resten ble tørket av. Siden kokt linolje kan selvantenne var det viktig at elevene lærte at brennbart avfall kastes og oppbevares i egne søppeldunker beregnet på brennbart avfall.

Da skaftet var ferdig tørket kunne vi se at strukturen på treet var kommet godt fram. Knivskaftet hadde fått en vakker glød samt at kniven tåler å bli brukt. Ivrige elever var klar for neste oppgave som ventet – å lage sin egen slire til kniven de hadde laget.

Knivslire

Dag forklarte elevene hva de skulle gjøre og hvilke redskaper de skulle bruke til denne oppgaven. De lærte navnet på flere nye redskaper og hvordan de kunne bruke dem til å lage slire til kniven sin.

Først måtte de få skåret hver sin del av skinnet/læret. De målte rundt skaftet på kniven og fant ut hvor stor del av skinnet de trengte. De fikk hjelp til å skjære ut og målte hvor langt opp på skaftet slira skulle gå. Da elevene hadde tegnet og regnet ut på papir hvordan slira skulle se ut, og hvor stor den måtte være for å passe, klippet de ut en mal. På denne målingen var det svært viktig at elevene målte nøye slik at malen ble korrekt. Malen ble brukt til omriss for å tegne på skinnet med kulepenn. Et trinsehjul ble deretter brukt for å lage merker for søm.  Elevene brukte syl for å lage hull i slira til sømmen og jobbet iherdig og ivrig med oppgavene.

Slirene ble sydd med vokset tråd. Da slirene var sydd sammen var det klart for å forme skinnet etter kniven sin.

Knivbladet med papp/teip på og litt av skaftet ble dekket av et tynt lag med plast. Dette ble gjort for at knivbladet ikke skulle ruste på grunn av fuktighet. Slira ble bløtlagt og kniven ble lagt oppi. Slira ble formet. Da de var ferdige med formingen laget elevene belteoppheng på slira.

Slira var nesten ferdig, kun farging av skinnet var igjen. Her måtte de bruke hansker og forkle for ikke å få flekker på hender eller klær.

Elevene har jobbet godt og ivrig med knivprosjektet og resultatet er blitt meget bra. Elevene er stolte og har et godt eierforhold til produktet sitt. Vi vil gjerne takke Dag Rønnebu og økonomisk støtte fra DKS, for et spennende knivprosjekt.