Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Fra skolebenken til kinosalen

I norsk fordypning har vi jobbet med film. I den forbindelse har vi sett på filmene Ni liv og Den 12.mann.

I norsk fordypning har vi jobbet med film, der vi blant annet har lært om hvordan en film er oppbygd og hvilke filmtekniske ting som er gjort for at filmen skal bli spennende og få den innvirkningen regissøren ønsker den skal ha på oss seere. Når vi analyserer en film finner vi virkemidler som kameravinkel. Det betyr at filmkameraet kan plasseres i ulike vinkler, lik som froskeperspektiv (sett nedenfra), fugleperspektiv (sett ovenfra) og normalperspektiv (når vi ser bildet forfra). Kameraet kan svinges opp og ned, det kalles tilting. Kameraet kan også svinges frem og tilbake, det kalles panorering. Bildeutsnitt er det som du ser på skjermen. Noen ganger kan det være et oversiktsbilde der du ser mye, og noen ganger kan det være et nærbilde. Da ser du bare noen detaljer, f.eks bare ansiktet til en person. Lyden og lyset i en film har også mye å si for stemningen. Hvis det er mørkt i rommet kan filmen virke skummel og dyster.

Vi har sett den gamle filmklassikeren, Ni liv, som ble utgitt i 1957. Ni liv er en krigsfilm, filmet i svart/hvit. . Filmen ble nominert til Oscar i klassen for beste utenlandske film i 1957. I 1991 ble Ni liv kåret til tidenes beste norske film av det norske kinopublikumet. Under Bergen Internasjonale filmfestival i 2005, kåret fagjuryen også Ni liv til tidenes beste norske film.

Den handler om Jan Baalsrud og elleve andre kommandosoldater som kommer fra Shetland med motorkutteren «Bratholm», til Toftefjord i Troms. De har i oppgave å sprenge flyplassen på Bardufoss. De blir oppdaget, og skutt i senk av tyskerne. Alle, bortsett fra Baalsrud, blir skutt. Han er den eneste som overlever. Han får hjelp av gode nordmenn som hjelper han videre til Sverige. Filmen skildrer Jan Baalsruds dramatiske flukt fra tyskerne til Sverige under krigen etter en mislykket sabotasjeaksjon i Troms. Filmen er basert på boken Ni liv, historien om Jan Baalsrud av David Howarth.

Etter at vi først hadde sett den gamle filmklassikeren Ni liv ble Norsk Fordypningsgruppa enige om å samle inn penger for å se nyinnspillingen av den samme historien Den 12. Mann på kino. Vi samlet inn penger til kinobilletter med å bake colakaker og sjokoladesnitter. Vi solgte kakene og fikk nok penger til alle billettene. I tillegg fikk vi råd til å dra på Orion og spise pizza sammen før kinoen startet. En skikkelig sosial helaften etter skoletid!

Mads Sjøgård Pettersen

Noe som gjorde det ekstra stas å se filmen, var at den ene skuespilleren er fra Sørfold. Mads Sjøgård Pettersen er født og oppvokst på Straumen. Han er født den 21. januar 1984 og er 34 år. I 2000-2003 gikk han drama ved Mjølan videregående skole. I 2003-2006 gikk han linjen for skuespill ved akademi for scenekunst. Han er kjempeflink og har vært med i flere filmer som for eksempel Nord (2009) og Uskyld (2012). Vi har også sett han på TV, blant annet på Senkveld med Thomas og Harald.

Handling den 12. mann er mye den samme som i den gamle filmen. Tolv motstandsmenn gikk om bord i en fiskeskøyte på Shetland og krysset Nordsjøen for å utføre sabotasje mot tyske militæranlegg. En tyskvennlig angiver varslet lensmannen om et mistenkelig fartøy, og lensmannen tok kontakt med tyskerne som straks sendte marinefartøy til Toftefjorden. Mannskapet senket MK «Bratholm» med seks-syv tonn TNT og flyktet i en robåt i håp om å unnslippe. En ble skutt på stedet, og ti ble tatt til fange av tyskerne og senere henrettet på Tromsøya. Den tolvte, Jan Baalsrud, klarte å unnslippe ved å gjemme seg og legge på svøm til nærmeste øy. Takket være hjelp fra lokalbefolkning, som risikerte livet for å hjelpe han, klarte Baalsrud å komme seg fra Rebbenesøya til Sverige via Lyngen og Manndalen våren 1943.

Mads Sjøgård Pettersen