Småtrinnet reiste til Inndyr i Gildeskål kommune, torsdag
13.september, for å besøke Newtonrommet der. Det ble en lang dag, med mye busskjøring, men med et flott besøk på Domus Pisces og Newtonrommet.
Elevene skulle delta på modulen: Hvilken fisk er jeg?
Formålet med denne modulen er å gi elevene grunnleggende kunnskaper om ulike
fiskearter. Elevene skal studere artene og lære å gjenkjenne ytre
karakteristiske kjennetegn ved de forskjellige artene.
Modulen er forankret i læreplanmål som dekker til og med 2. klasse, men
disse målene er også lagt inn under læreplanmålene som dekker til og med 4.
klasse.
Elevene skal besøke et oppdrettsanlegg/visningsanlegg/akvarium og studere
ulike fiskearter.
Elevene skal gjennom observasjon av ulike arter kunne
beskrive de ulike artene å finne navnene på dem.
Videre skal elevene lære om
livssyklusen til fire arter; laks, røye, ål og torsk.
Elevene ser på store bilder av de ulike stadiene i livssyklusen til de fire
artene. Deretter skal elevene fysisk plassere bilder av de ulike stadiene til
artene på en stor matte med bilde over havet og elven. Videre skal elevene
plassere de tolv ulike artene som de har lært navnene på inn på matten etter
hvor de lever. (Hentet fra modulen Hvilken fisk er jeg?, Newtonrommet i Gildeskål)
Elevene storkoste seg hele dagen og hadde et stort læringsutbytte av besøket og modulen. I tillegg har de arbeidet på skolen i etterkant med skriftlige oppgaver, lagd akvarium og lagd plakater som henger i skolens korridor.
Det å få besøke et landbasert oppdrettsanlegg var nytt for oss. Det var spennede å gå inne i det runde akvariumet og se på laks og rognkjeks. Senere på dagen fikk elevene besøke den andre delen av forskningsstasjonen som hadde torsk og regnkjeks i sine fiskekar. Elevene fikk mate fisken og være med på det daglige tilsynet.
Kompetansemål
Naturfag: Forskerspiren - etter 2. årstrinn:
-Beskrive egne observasjoner fra forsøk og fra naturen.
-Kunne tegne en fiskeart ut
fra observasjon.
Naturfag: Mangfold i naturen - etter 2. årstrinn:
-Gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem.
-Kunne sette navn på de
forskjellige fiskeartene.
-Kunne beskrive
karakteristiske kjennetegn ved ulike arter.
-Kunne skille mellom ulike
fiskearter.
-Kunne plassere ut arter
etter hvor de lever i havet og elven.
Naturfag: Mangfold i naturen - etter 4. årstrinn:
-Samtale om livssyklusen til noen plante- og dyrearter.
-Kunne livssyklusen til
enkelte arter.