Meny
Velg seksjon Forside
Småtrinnet
Mellomtrinnet
Ungdomstrinn
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
25262728293031
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
00
dager
:
00
timer
:
00
min
:
00
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Google
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Newton Gildeskål - Kyst og havbruk: Hvilken fisk er jeg?

Småtrinnet reiste til Inndyr i Gildeskål kommune, torsdag 13.september, for å besøke Newtonrommet der. Det ble en lang dag, med mye busskjøring, men med et flott besøk på Domus Pisces og Newtonrommet.

Elevene skulle delta på modulen: Hvilken fisk er jeg?

Formålet med denne modulen er å gi elevene grunnleggende kunnskaper om ulike fiskearter. Elevene skal studere artene og lære å gjenkjenne ytre karakteristiske kjennetegn ved de forskjellige artene.

Modulen er forankret i læreplanmål som dekker til og med 2. klasse, men disse målene er også lagt inn under læreplanmålene som dekker til og med 4. klasse.

Elevene skal besøke et oppdrettsanlegg/visningsanlegg/akvarium og studere ulike fiskearter.

Elevene skal gjennom observasjon av ulike arter kunne beskrive de ulike artene å finne navnene på dem.

Videre skal elevene lære om livssyklusen til fire arter; laks, røye, ål og torsk.

Elevene ser på store bilder av de ulike stadiene i livssyklusen til de fire artene. Deretter skal elevene fysisk plassere bilder av de ulike stadiene til artene på en stor matte med bilde over havet og elven. Videre skal elevene plassere de tolv ulike artene som de har lært navnene på inn på matten etter hvor de lever. (Hentet fra modulen Hvilken fisk er jeg?, Newtonrommet i Gildeskål)

Elevene storkoste seg hele dagen og hadde et stort læringsutbytte av besøket og modulen. I tillegg har de arbeidet på skolen i etterkant med skriftlige oppgaver, lagd akvarium og lagd plakater som henger i skolens korridor.

Det å få besøke et landbasert oppdrettsanlegg var nytt for oss. Det var spennede å gå inne i det runde akvariumet og se på laks og rognkjeks. Senere på dagen fikk elevene besøke den andre delen av forskningsstasjonen som hadde torsk og regnkjeks i sine fiskekar. Elevene fikk mate fisken og være med på det daglige tilsynet.

 

Kompetansemål

Naturfag: Forskerspiren - etter 2. årstrinn:

-Beskrive egne observasjoner fra forsøk og fra naturen.

-Kunne tegne en fiskeart ut fra observasjon.  

Naturfag: Mangfold i naturen - etter 2. årstrinn:

-Gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem.

-Kunne sette navn på de forskjellige fiskeartene.  

-Kunne beskrive karakteristiske kjennetegn ved ulike arter.  

-Kunne skille mellom ulike fiskearter.  

-Kunne plassere ut arter etter hvor de lever i havet og elven.  

Naturfag: Mangfold i naturen - etter 4. årstrinn:

-Samtale om livssyklusen til noen plante- og dyrearter.

-Kunne livssyklusen til enkelte arter.