Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Robotkurs på mellomtrinnet

Fredag 26. mai fikk mellomtrinnet besøk av Bjørnar fra Newtonrommet på Straumen. Han holdt robotkurs for elevene. Det ble en spennende og lærerik dag.

Mellomtrinnet har hatt robotkurs! Kurset var en forberedelse til Salmo Salar, en Newtonmodul som 5.-6. klasse skal være med på senere i vår. 7. klasse har vært med på robotkurs og Salmo Salar tidligere, så robotkurset denne gangen ble for dem en repetisjon av grunnleggende robotprogrammering.

Dagen startet med en gjennomgang av de ulike sensorene til legoroboten, og om robotens "hjerne". Robothjernen ble satt på et hjulsett. Elevene koblet de ulike sensorene til robothjernen, og prøvde dem ut. Det var blant annet sensorer for lys, bevegelse og avstand.

For å få legoroboten til å gjøre ulike kommandoer, måtte dette først programmeres. Dette ble gjort ved å bruke et dataprogram, og deretter ble programmet overført via en kabel til robothjernen. I tillegg til å programmere roboten til å bruke de ulike sensorene, prøvde elevene etter hvert ut ulike lydprogrammer. Blant annet fikk de roboten til å lage ulike dyrelyder mens den kjørte.

Elevene lærte hvordan de kunne programmere roboten til å gå forover, bakover, svinge, stanse, regulere farten, med mer. Så fikk de prøve å sette sammen flere program etter hverandre, og kombinere dette med sensorer og lyd.

Siste del av dagen ble brukt til å forberede en gruppekonkurranse. Bjørnar hadde lagd en løype med ulike oppdrag på gruppebordet i klasserommet. Roboten måtte kjøre i ulike retninger på bordet, den måtte snu, flytte på gjenstander, og samtidig unngå å komme borti markeringer, eller utenfor bordkanten. Det var ganske vanskelig, men heldigvis fikk gruppene bruke lang tid og kjøre mange prøverunder på bordet. For hvert forsøk kunne de så justere på programmeringen og forbedre nøyaktigheten til roboten. Elevene fikk til mange av de ulike "deloppdragene" på bordet.

Det ble en lang og innholdsrik dag. Programmering krever mye tenkearbeid, tålmodighet og nøyaktighet. I tillegg må man også være kreativ for å komme på lure løsninger for å få roboten til å gjøre det man vil.

Takk for besøket, Bjørnar! Elevene gleder seg allerede til en spennende dag på Newtonrommet med modulen Salmo Salar!

Main Image

Bilde 1 av 7