Meny
Til trinnene og SFO Forside
Møllevannsveien 52 4617 Kristiansand
Telefon: 38 00 41 70 Send oss e-post
Redaktør: Geir Bergkvist
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<september 2021><<
september 2021
mtotfls
30310102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930010203
04050607080910
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
fug.no
fug.no
komfug.no
Innlogg for lærere
Innlogg for lærere
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Tilbud om leksetid 2021-2022

Solholmen skole tilbyr leksetid til elever i 3.-7. klasse, med 2 x 30 minutter i uken. Formålet med
leksetid er som følger (jf.§ 1a-1 i forskrift for Opplæringsloven):

Medvirke til utjevning av sosiale forskjeller, gjennom å:
a. Gi eleven støtte til læringsarbeid.
b. Gi eleven følelse av mestring.
c. Gi eleven gode rammer for selvstendig arbeid.

Leksetid er ikke en del av den ordinære opplæringen og skal ikke erstatte foresattes oppfølging
av skolearbeid.

Skolen legger vekt på daglig lesetrening av fag- og skjønnlitteratur som hjemmearbeid. Gjennom
oppfølging av skolearbeidet synliggjør foresatte overfor sine barn at skolen er viktig. Aktiviteter
barn og foresatte er sammen om skaper sterke bånd der bl.a. forventninger dannes og foresatte
kan lære barna gode arbeidsvaner.

Foresattes ansvar:

1. Foresatte har ansvaret for å følge opp leksene. Leksetid kan ikke erstatte foresattes
oppfølgingsansvar og engasjement for egne barn.
2. Foresatte skal daglig gå gjennom skolearbeidet og høre eleven i leselekse og sikre at
barna når kompetansemålene på ukebrevet.
3. Foresatte har ansvar for å skape gode arbeidsrutiner i skolearbeidet.
4. Foresatte må melde fra til kontaktlærer dersom leksene ikke er godt nok tilrettelagt.
5. Foresatte vurerer om leksetid er best for sitt barns trivsel og læring. Alle barn er
forskjellige og har ulike behov etter endt skoledag. Mange barn har behov for en pause og
kanskje mat før de fortsetter med skolearbeid..Vurderingen om deltakelse på leksetid må
derfor tas av barnets foresatte.

Lærernes ansvar:

1. Gi lekse som elevene kan jobbe med mest mulig selvstendig. Leksene skal allikevel
følges opp hjemme av foresatte, og da spesielt leselekser.
2. Informere voksen til stede i leksetiden om innholdet i leksene, fravær og ev. annen viktig
informasjon.
3. Rett før før ordinær skoledag er over, er det gjennomgang av lekser for hele gruppen.
4. Lekser som skal utføres på leksetid skal være synlig i klasserommet gjennom økten.
5. Drøfte deltakelse på leksetid med foresatte. Ref. pkt 5 – Foresattes ansvar.

Voksen til stede i leksetiden:

1. Gi enkel veiledning og støtte.
2. Holde ro og orden i leksegruppa.
3. Melde til kontaktlærer om elever som ikke viser nødvendig interesse og innsats, samt
elever som ikke får godt nok tilrettelagt lekse.

Påmelding: Trykk her  svarfrist 18.mai.