Meny
Velg seksjon Forside
Klasse 1
Klasse 2
Klasse 3
Klasse 4
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Besøksadresse Tunballvegen 21 4645 Nodeland Telefon: 38 18 54 40 Send oss e-post
Postadresse Postboks 4 4685 Nodeland
Redaktør: Elin Knutsen
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2020><<
april 2020
mtotfls
30310102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930010203
04050607080910
apr
06
2020
Påskeferie
Flere dager. Slutter 13.04.2020
Gå til Google Classroom
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Prinsipper for klassesammensetning

Prinsipper ved ny klassesammensetning på Tunballen skole.

Det første skoleåret velger vi å ikke lage faste klasser med en gang elevene starter på skolen. De blir delt inn i grupper, men med en fleksibel organisering. Først rundt påsketider, tenker vi at vi kjenner barna så godt at vi kan lage gode klasser. Prinsippene er som følger:

  • noenlunde lik fordeling av gutter og jenter
  • blanding av  barn fra de tidligere klasser (barnehage for 1.klasse)
  • fordeling av  barn med spesielle behov i de ulike klassene

Målet er å skape så gode  klasser som mulig med velfungerende elever både faglig og sosialt. Vi legger normalfordelingskurven til grunn.  

  • Innagerende  (stille, forsiktige, utrygge, litt sårbare) som klarer seg med litt ekstra oppmerksomhet (5%)
  • Innagerende om har store vansker og må ha mye hjelp (15%)
  • Elever med lite aggresjon, balanseres egosentrisk atferd, tilpasser seg andre (70%)
  • Utagerende (hevder seg litt for mye, litt for høy aggresjon, og litt stort ego)-litt ekstra oppmerksomhet (15%)
  • Utagerende som har store vansker og må ha mye hjelp (5%)

Vi har valgt å ikke ta hensyn til bomiljø fordi forskning har avdekket at klasser basert på bomiljø fører til:

Opptil 50 % mer mobbing fra første til ungdomstrinnet
Stigmatisert i nærmiljøet= stigmatisert på skolen.
Ev klikkdannelser i nærmiljøet = klikkdannelse på skolen
Ev utestenging i bomiljøet= utestenging på skolen  

Dermed er «blandingsklasser» bedre:

Opptil 50% mindre mobbing
Ny arena med mange nye deltakere.
Nye relasjoner og  annen rolle.  
Eventuelle klikkdannelser, utestenging eller mobbing i nærmiljøet vil ikke være like dominerende i skolesituasjonen