Meny
Velg seksjon Forside
Klasse 1
Klasse 2
Klasse 3
Klasse 4
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Besøksadresse Tunballvegen 21 4645 Nodeland Telefon: 38 18 54 40 Send oss e-post
Postadresse Postboks 94 4685 Nodeland
Redaktør: Elin Knutsen
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<desember 2019><<
desember 2019
mtotfls
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
Gå til Its Learning
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Prinsipper for klassesammensetning

Prinsipper ved ny klassesammensetning på Tunballen skole.

Det første skoleåret velger vi å ikke lage faste klasser med en gang elevene starter på skolen. De blir delt inn i grupper, men med en fleksibel organisering. Først rundt påsketider, tenker vi at vi kjenner barna så godt at vi kan lage gode klasser. Prinsippene er som følger:

  • noenlunde lik fordeling av gutter og jenter
  • blanding av  barn fra de tidligere klasser (barnehage for 1.klasse)
  • fordeling av  barn med spesielle behov i de ulike klassene

Målet er å skape så gode  klasser som mulig med velfungerende elever både faglig og sosialt. Vi legger normalfordelingskurven til grunn.  

  • Innagerende  (stille, forsiktige, utrygge, litt sårbare) som klarer seg med litt ekstra oppmerksomhet (5%)
  • Innagerende om har store vansker og må ha mye hjelp (15%)
  • Elever med lite aggresjon, balanseres egosentrisk atferd, tilpasser seg andre (70%)
  • Utagerende (hevder seg litt for mye, litt for høy aggresjon, og litt stort ego)-litt ekstra oppmerksomhet (15%)
  • Utagerende som har store vansker og må ha mye hjelp (5%)

Vi har valgt å ikke ta hensyn til bomiljø fordi forskning har avdekket at klasser basert på bomiljø fører til:

Opptil 50 % mer mobbing fra første til ungdomstrinnet
Stigmatisert i nærmiljøet= stigmatisert på skolen.
Ev klikkdannelser i nærmiljøet = klikkdannelse på skolen
Ev utestenging i bomiljøet= utestenging på skolen  

Dermed er «blandingsklasser» bedre:

Opptil 50% mindre mobbing
Ny arena med mange nye deltakere.
Nye relasjoner og  annen rolle.  
Eventuelle klikkdannelser, utestenging eller mobbing i nærmiljøet vil ikke være like dominerende i skolesituasjonen