Prinsipper
ved ny klassesammensetning på Tunballen skole.
Det første skoleåret velger vi å ikke lage faste klasser med en gang elevene starter på skolen. De blir delt inn i grupper, men med en fleksibel organisering. Først rundt påsketider, tenker vi at vi kjenner barna så godt at vi kan lage gode klasser. Prinsippene er som følger:
-
noenlunde lik fordeling av gutter og jenter
-
blanding av barn
fra de tidligere klasser (barnehage for 1.klasse)
-
fordeling av barn
med spesielle behov i de ulike klassene
Målet er å skape så gode
klasser som mulig med velfungerende elever både faglig og sosialt. Vi
legger normalfordelingskurven til grunn.
-
Innagerende
(stille, forsiktige, utrygge, litt sårbare) som klarer seg med litt
ekstra oppmerksomhet (5%)
- Innagerende om har store vansker og må ha mye
hjelp (15%)
- Elever med lite aggresjon, balanseres egosentrisk atferd, tilpasser seg andre (70%)
- Utagerende (hevder seg litt for mye, litt for
høy aggresjon, og litt stort ego)-litt ekstra oppmerksomhet (15%)
- Utagerende som har store vansker og må ha mye
hjelp
(5%)
Vi har valgt å ikke ta hensyn til bomiljø fordi forskning har
avdekket at klasser basert på bomiljø fører til:
Opptil 50 % mer mobbing fra første til ungdomstrinnet
Stigmatisert i nærmiljøet= stigmatisert på skolen.
Ev klikkdannelser i nærmiljøet = klikkdannelse på skolen
Ev utestenging i bomiljøet= utestenging på skolen
Dermed er «blandingsklasser» bedre:
Opptil 50% mindre mobbing
Ny arena med mange nye deltakere.
Nye relasjoner og
annen rolle.
Eventuelle
klikkdannelser, utestenging eller mobbing i nærmiljøet vil ikke være like
dominerende i skolesituasjonen