Meny
Velg seksjon Forside
Klasse 1
Klasse 2
Klasse 3
Klasse 4
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Besøksadresse Tunballvegen 21 4645 Nodeland Telefon: 38 18 54 40 Send oss e-post
Postadresse Postboks 4 4685 Nodeland
Redaktør: Kirsten Lønn Foss
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<oktober 2020><<
oktober 2020
mtotfls
28293001020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
Gå til Google Classroom
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Lekser og frivillig leksehjelp - påmelding

 

FORELDRES ENGASJEMENT BEDRER BARNAS SKOLEPRESTASJONER

Fra tid til annen dukker den store leksedebatten opp i media. Hverdagen kan være travel, så det er viktig å finne den rette balansen i aktivitetsnivå. Det kan være fristende som foresatt å ønske seg fri fra elevenes hjemmearbeid - leksene. Vi  ønsker derfor å klargjøre hvorfor lekser er en del av skolearbeidet til elever ved Tunballen skole.

– Det er helt tydelig at foreldres engasjement og innsats er en av nøkkelfaktorene til at barna deres gjør det såpass godt på skolen, sier skoleforsker Thomas Nordahl.

Skoleforskning har vist at elever som får leksehjelp og støtte av foreldrene, gjør det bedre på skolen. Vi oppfordrer derfor foresatte til å hjelpe barnet med hjemmearbeidet etter beste evne. Foreldrenes innsats er viktigere enn deres utdanningsnivå.

På Tunballen skole gjør vi vårt beste for å informere dere foresatte om betydningen av den innsatsen dere legger ned. Vi ønsker en god dialog med hjemmene. Vår erfaring er at når vi lykkes med dette så stiller foreldrene opp.

Når du hjelper ditt barn med leksene ønsker vi at du:

  • Spør barnet hvordan skoledagen har vært. Trivsel er viktig for at kreftene kan kanaliseres der de skal.
  • Spør hva barnet har lært i dag. Du signaliserer da interesse og at det er viktig for barnet å følge godt med.
  • Forventer av barnet at leksearbeidet skal gjøres. Du sier med dette at skolearbeid er viktig.
  • Forventer arbeidsinnsats fra barnet. Barn ønsker normalt å innfri de forventningene foreldre stiller til dem.
  • Hjelper barnet med å finne riktig tid og sted for leksene. Gode arbeidsvaner og utholdenhet er viktig for læringsutbyttet.
  • Snakker med kontaktlærer om leksene hvis innhold og mengde blir en utfordring. Leksenes funksjon er å gi viktig repetisjon.

Les også: Slik hjelper du barna med leksene  

FRIVILLIG LEKSEHJELP FOR SKOLEÅRET2020/2021

Ordet lekser er et vidt begrep. For mange er det å gjøre lekser sammen med barna en god opplevelse. Barnet får en tettere oppfølging når skole og hjem samarbeider, noe som betyr mye for læringen. Dette tilbudet vil ikke erstatte foreldrenes innsats, men det vil forhåpentligvis være et supplement. Det er samtidig viktig å presisere at dere som foreldrene selvsagt har et ansvar for å sjekke at forventet arbeid er gjort. Leselekser er svært viktige de første årene, så på dette området er dere svært sentrale.

På Tunballen skole vil tilbudet bli gitt til 3. -7. trinn etter ordinær skoletid på tirsdager, dvs fra kl 14.10 til 15.10. I tillegg vil elever på 7. trinn få tilbud om leksehjelp torsdager fra 14.10 til 15.10.

De som deltar på leksehjelp har ikke rett på gratis skoleskyss, men elevene kan benytte rutebuss.

Påmeldingsfrist er 20. juni for høsten 2020 og 1. desember for våren 2021

3. til 7.  trinn
  1. Elevene tar en 5-10 min. luftepause mellom siste økt og leksehjelptimen.
  2. Elevene møter opp til anvist rom senest 14.20
  3. Elevene har med seg lekseplan og skolesaker.
  4. Elevene bruker tiden frem til 15.10 på lekser.
  5. Hvis alle leksene er gjort før leksehjelpen er ferdig, leser elever på 3. og 4. trinn i egen stillelesingsbok. Elever på 5. til 7. trinn kan gå hjem eller lese i stillelesingsbok.
  6. Foresatte på 3. og 4. trinn må sende melding til kontaktlærer hvis eleven ikke skal på leksehjelp en dag.
  7. Leksehjelpgjøring krever at alle samarbeider for å holde et så lavt støynivå som mulig (rekke opp hånda, bruke lav stemme osv.). Elever som forstyrrer andre, blir bortvist fra tilbudet. Skolens ordensregler gjelder også under leksehjelpen.
  8. Foresatte fritas ikke for ansvar med å følge opp leksene og bes om å sjekke skriftlig og muntlig leksearbeid, øve på leselekse, overord, gloser og gangetabell.